Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 21. mai 2026

Nils-Ole Foshaug
Nils-Ole Foshaug
Arbeiderpartiet·Troms

SakInnstilling fra utenriks- og forsvarskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Geir Pollestad, Trygve Slagsvold Vedum, Bjørn Arild Gram og Bent-Joacim Bentzen om Svalbard (Innst. 251 S (2025–2026), jf. Dokument 8:130 S (2025–2026))

Innlegget

Nils-Ole Foshaug (A) [21:41:10] (ordfører for saken): Først vil jeg takke komiteen for godt samarbeid i saken. Innstillingen gir ikke et flertall for representantforslaget. Samtidig er det tydelig at en samlet komité tar svalbardpolitikken og utviklingen der på høyeste alvor. Svalbard er ikke bare et geografisk område langt mot nord, Svalbard er en integrert del av Norge, og vår tilstedeværelse der handler om suverenitet, sikkerhet og fellesskap. I en tid med økt geopolitisk uro og raske klimaendringer er det avgjørende at vi fører en ansvarlig, langsiktig og helhetlig svalbardpolitikk. Nettopp derfor er det klokt at komiteen prioriterer å følge opp svalbardmeldingen og ikke setter i gang prosesser som også kan bidra til å forsinke denne gjennomgangen. Arbeiderpartiet mener at et av de aller viktigste beredskapstiltakene på Svalbard er et stabilt og trygt familiesamfunn i Longyearbyen. Derfor har regjeringen de siste årene styrket det statlige engasjementet betydelig, både gjennom svalbardmeldingen og gjennom økte bevilgninger til infrastruktur, beredskap, energipriser og samfunnsutvikling. Forslaget som ligger til behandling i dag, peker på flere viktige utfordringer. Det gjelder bl.a. behovet for bedre infrastruktur, lavere bo- og levekostnader og styrket beredskap. Dette er utfordringer regjeringen allerede arbeider aktivt med. Justis- og beredskapsministeren viser også til at flere av tiltakene i representantforslaget allerede er under oppfølging eller varslet vurdert i regjeringens arbeid. Samtidig må vi være ærlige om at utviklingen på Svalbard må skje innenfor naturgitte og sikkerhetsmessige rammer. Arbeiderpartiet står fast ved hovedlinjene i svalbardmeldingen, der Stortinget sluttet seg til at Longyearbyen ikke skal vokse ukontrollert. Det er begrenset tilgang på skredsikret areal, og kostnadene ved å bygge ut tjenester og bolig er stor. Derfor må utviklingen være bærekraftig og ansvarlig. Vi trenger ikke nye planer, men vi trenger å følge opp de planene Stortinget allerede har vedtatt. Arbeiderpartiet vil derfor prioritere handling, investering og langsiktig oppfølging framfor nye, omfattende utredninger. Stortinget skal naturligvis informeres om oppfølgingen og eventuelt komme med justeringer i den årlige behandlingen vi har her i Stortinget. Svalbard er viktig for Norge, og derfor skal vi fortsette å ta ansvar for Svalbard, med trygghet, tilstedeværelse og fellesskap som grunnlag. For å lykkes på Svalbard er god dialog en forutsetning for å få til en ønsket utvikling mellom Stortinget, mellom regjering og mellom de som bor der, de som jobber der, og lokalstyret på Svalbard.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat