Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 21. mai 2026

Pål Morten Borgli
Pål Morten Borgli
Fremskrittspartiet·Rogaland

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Morten Stordalen, Rikard Spets, Pål Morten Borgli, Sylvi Listhaug, Kristoffer Sivertsen, Kristian August Eilertsen, Bjørn Larsen og Tor Mikkel Wara om det neste oljeeventyret på norsk sokkel (Innst. 284 S (2025–2026), jf. Dokument 8:175 S (2025–2026))

Innlegget

Denne saken handler jo om noe helt grunnleggende, og det er om Norge fortsatt skal være en trygg og ledende energinasjon, eller om vi skal la kortsiktige budsjettforlik og politiske hestehandler skape usikkerhet om framtiden på norsk sokkel. Er det Arbeiderpartiet, som sier de skal utvikle norsk sokkel, eller er det Miljøpartiet De Grønne eller SV, som vi har hørt i dag, og som sier de skal avvikle, som får gjennomslag for politikken? Hvem skal vi stole på? Fremskrittspartiet mener regjeringen og regjeringens støttepartier har skapt en helt unødvendig usikkerhet om norsk petroleumsvirksomhet, og gang på gang har vi sett at det er svingninger i rammevilkårene, blokker trekkes tilbake, konsesjonsrunder utsettes, TFO-areal reduseres, havbruksmineraler settes på vent, CO2-avgifter økes og så videre og så videre. Og næringen, som er avhengig av langsiktighet og investeringer over flere tiår, blir sittende igjen med spørsmålet: Hva er egentlig som gjelder i morgen? Det er ikke en liten distriktsnæring, det er faktisk Norges viktigste næring vi snakker om. Den finansierer velferd, skaper arbeidsplasser langs hele kysten og bidrar til energisikkerhet i Europa og Norge. Når Europa trenger stabile leveranser fra demokratiske land, er det direkte uansvarlig å gjøre norsk sokkel mindre attraktiv. Vi vet at produksjonen på norsk sokkel vil falle i årene som kommer, og utvikler vi ikke mer og skaper ny aktivitet, vil det bli problematisk. Likevel velger regjeringen å vente, utsette og skyve beslutningen foran seg, og det er bare på grunn av dyre, symbolske morgengaver til MDG, SV og Rødt. Det er ikke ansvarlig forvaltning, det er politisk sendrektighet. Vi må også løfte blikket. Norsk sokkel handler ikke bare om olje og gass. Det handler også om mineraler – mineraler som verden trenger. Havbunnsmineraler kan bli avgjørende for teknologi, industri, forsvar og energiomstilling for Europa framover. Det er oppsiktsvekkende at regjeringen lar støttepartiene sette bremsene på også på dette området. Verden trenger energi, verden trenger mineraler, Europa trenger sikre leverandører, og Norge har ressursene, kompetansen og teknologien. Men da må vi også våge å bruke mulighetene. Fremskrittspartiet vil ha stabile rammevilkår, regelmessige konsesjoner, mer kartlegging, mer seismikk, mer arealtilgang og mindre byråkrati og mindre skatt. Vi vil åpne områder som kan gi nye funn, nye arbeidsplasser og nye industrieventyr til det beste for fellesskapet.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat