Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 21. mai 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Morten Stordalen, Rikard Spets, Pål Morten Borgli, Sylvi Listhaug, Kristoffer Sivertsen, Kristian August Eilertsen, Bjørn Larsen og Tor Mikkel Wara om det neste oljeeventyret på norsk sokkel (Innst. 284 S (2025–2026), jf. Dokument 8:175 S (2025–2026))
Innlegget
Det er veldig mye hakk i plata. Vi hører hele tiden om stabilitet og stabilitet i rammevilkårene. Det er ikke sånn at stabilitet er det samme som dårlige vilkår. Det som er viktig, er å ha gode rammebetingelser som står seg over tid. Det er jo ganske underlig at det høres ut som enhver krone som ikke tas inn i skatt, faktisk er subsidier. Det er ikke sånn det er. Det er ikke sånn samfunnet fungerer. Jeg, som kommer fra oljebyen Sandnes, skal gå litt tilbake i tid. Hvis vi går tilbake til tidlig på 2000-tallet, snakket alle om solnedgangen og når oljen skulle ta slutt. Da var det faktisk ganske nærstående. Jeg tror Fremskrittspartiet var det eneste partiet som sa at lyset på sokkelen ikke skal slukkes ennå, og at de som skal slukke det lyset, enda ikke er født. Da snakket alle i vår region om hva vi skulle leve av etter oljen, og vi sa: Energi kommer det til å bli et behov for. Olje- og gassnæringen kommer til å bestå, og vi kommer til å se nye høyder. Jammen fikk vi rett her også. Derfor er det viktig at vi faktisk ikke bare sikrer nye leteområder og nye muligheter for næringen. Vi må faktisk også ha gode rammebetingelser for skatter og avgifter for både næringen og – ikke minst – forbrukerne.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat