Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 21. mai 2026

Rikard Spets
Rikard Spets
Fremskrittspartiet·Sør-Trøndelag

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Morten Stordalen, Rikard Spets, Pål Morten Borgli, Sylvi Listhaug, Kristoffer Sivertsen, Kristian August Eilertsen, Bjørn Larsen og Tor Mikkel Wara om det neste oljeeventyret på norsk sokkel (Innst. 284 S (2025–2026), jf. Dokument 8:175 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å ta ordet i denne saken, for det kommer saker senere som jeg kommer til å ta ordet en del i, men jeg gjør meg noen refleksjoner over hva jeg hører i denne salen. Man snakker om at FrP skulle ha gamblet bort hele den norske oljeformuen en eller annen gang på 1970-tallet, men man glemmer å nevne at Oddvar Nordli skulle signere bort hele sokkelen mot en 40 pst. eierandel i Volvo. Dette er historiefortellinger som ikke stemmer overens i det hele tatt. Jeg hører at Arbeiderpartiets representanter kommer opp her en etter en. Det er jo ikke Fremskrittspartiet som bidrar til en jojo-politikk på norsk sokkel. Her må Arbeiderpartiet stå rakrygget og ta ansvaret for det selv. Det er gjentatte eksempler på dette. Det siste er selvfølgelig det med Parisavtalen og klima. Ja vel, hva skjer hvis vi bryter Parisavtalen? Kommer parisavtalepolitiet og tar oss? Det er jo ikke sånn det fungerer. Vi må leve i den virkelige verdenen, og vi må føre en klimapolitikk, en olje- og gasspolitikk og en energipolitikk som er tilpasset den virkelige verdenen.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat