Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 21. mai 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Tor Mikkel Wara, Morten Stordalen, Kristoffer Sivertsen, Erlend Wiborg, Bjørn Larsen og Rikard Spets om å tilrettelegge for kjernekraft i Norge (Innst. 278 S (2025–2026), jf. Dokument 8:191 S (2025–2026))
Innlegget
Da jeg hørte Arbeiderpartiets siste taler her, synes jeg han egentlig burde støttet FrPs forslag og fått fram den kunnskapen som vi trenger. Norge står overfor et veivalg i energipolitikken. I flere tiår har vi hatt et stort konkurransefortrinn gjennom stabil og rimelig kraft, men framover vil behovet øke voldsomt. Elektrifisering av industri og transport, datasentre og annen teknologi vil kreve enorme mengder energi. Realiteten er at Norge knapt har bygd ut noe kraft de siste fem årene. Da holder det ikke å si nei til alle nye kraftkilder, samtidig som man skal elektrifisere alt. Fremskrittspartiet ønsker en teknologinøytral tilnærming til kraftproduksjon. Derfor mener vi at tiden er inne til å legge til rette for kjernekraft som en del av det norske kraftsystemet. Rundt oss ser vi at stadig flere land satser på kjernekraft. Sverige åpner for nye reaktorer. Storbritannia bygger nytt. Polen, Nederland og Tsjekkia planlegger kjernekraft for å styrke energisikkerheten og redusere utslipp. Samtidig utvikles små modulære rektorer som gjør kjernekraft mer fleksibelt, mer skalerbart og bedre egnet for mindre kraftsystemer og industriområder. På mange måter er det som skapt for det norske kraftsystemet. Mens andre land tilrettelegger for framtidens energisystem, blir Norge stående igjen på perrongen med endeløse kommisjoner, meldinger og utredninger. Det er rett og slett for dårlig. Kjernekraft har flere egenskaper som er svært attraktive i et moderne energisystem. Den er stabil og arealeffektiv, og den produserer enorme mengder kraft over svært lang tid. Det betyr ikke at kjernekraft er enkelt. Det er det ingen i denne salen som hevder. Den stiller store krav til sikkerhet, beredskap, regulering og avfallshåndtering. Å planlegge kraftproduksjon er på mange måter som å plante et epletre. Den beste dagen var for ti år siden. Den nest beste dagen er i dag. Nettopp derfor mener Fremskrittspartiet at vi må starte arbeidet nå om vi skal ha gleden av å høste fruktene i framtiden. Fremskrittspartiets forslag handler om å tilrettelegge for en teknologinøytral energipolitikk hvor vi ikke trenerer for en energikilde som store deler av verden nå satser tungt på. Fremskrittspartiet mener at Norge trenger mer energi, ikke færre muligheter. Med det tar jeg opp Fremskrittspartiets forslag, som vi er en del av.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat