Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 21. mai 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Tor Mikkel Wara, Morten Stordalen, Kristoffer Sivertsen, Erlend Wiborg, Bjørn Larsen og Rikard Spets om å tilrettelegge for kjernekraft i Norge (Innst. 278 S (2025–2026), jf. Dokument 8:191 S (2025–2026))
Innlegget
Jeg registrerer at flere partier i salen forsøker å framstille Fremskrittspartiets forslag som forhastet og uansvarlig. Det er egentlig ganske bemerkelsesverdig, for det vi faktisk foreslår, er jo å starte utredning, kompetansebygging og regulatorisk tilrettelegging. Vi foreslår ikke å bygge kjernekraft i morgen. Det er paradoksalt at det er nettopp de motstanderne som later som vi har all verdens tid, som har dårligst tid med å elektrifisere alt mellom himmel og jord. Om det er noe som er forhastet og uansvarlig, må det jo være akkurat det. Så må jeg rette opp en misforståelse som for så vidt statsråden og flere fra Arbeiderpartiet har tatt opp. Det gjelder det at vi ikke er teknologinøytrale, og at vi er imot vindkraft. Vi er ikke imot havvind. Vi er imot monstersubsidier på havvind. Det er den eneste forskjellen. Vi er ikke imot vindkraft på land. Vi er for at innbyggerne i de kommunene som blir massivt berørt av det, skal få lov til å si sin mening. Det er ikke å være imot. Det er å være ansvarlig. Det tar tid å bygge kompetanse, det tar tid å utvikle regelverk, det tar tid å etablere sikkerhetsregimer, og det tar tid å behandle konsesjoner. Dersom vi skal ha kjernekraft i Norge på 2030–2040-tallet, må arbeidet begynne nå. Fremskrittspartiet mener at vi ikke kan basere framtidens energisystem på kraftkilder som varierer med værforholdene, og som er avhengige av evigvarende subsidier. Vi trenger stabil, regulerbar og lønnsom kraft.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat