Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 21. mai 2026

Seher Aydar
Seher Aydar
Rødt·Oslo

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Midlertidig endring av alkoholloven (unntak fra maksimaltiden for skjenking under fotball-VM for herrer 2026) (Innst. 296 L (2025–2026), jf. Prop. 88 L (2025–2026))

Innlegget

Jeg elsker fotball, og jeg elsker å se på det med venner. For alle som følger med, vet vi at Norge kun skal spille én kamp i gruppespillet som slutter etter dagens skjenkestopp. Forslaget sier at det kan være døgnåpen skjenking fra 11. juni. Følger dere ikke med? Norge spiller sin første kamp 17. juni, og den starter kl. 00 norsk tid. En fotballkamp varer i 90 minutter med spilletid, og så er det pause og noe tilleggstid, men de er fortsatt ferdig med kampen før kl. 02. Kampen Norge skal spille mot Frankrike den 26. juni. starter kl. 21. Poenget er: Dette virker mer som politikere som prøver på en feilslått populisme, for det har ikke noe å si når vi ikke faktisk skal spille kamper. Vi er mange som håper at det blir flere kamper enn gruppespillkampene, selvfølgelig, men hvis det blir som vi håper, er neste mulighet 30. juni, og heller ikke de kampene som Norge eventuelt kan spille den dagen, vil være etter dagens skjenkestopp. I hele juni er det altså én kamp Norge skal spille etter dagens skjenkestopp. Likevel sier regjeringen tut og kjør til døgnåpen skjenking. Denne saken handler egentlig ikke om fotballen eller folkefesten. Saken handler om om vi skal ha døgnåpen skjenking eller ikke. Arbeiderpartiet velger å sikre flertall sammen med høyresiden, mot advarsler fra viktige organisasjoner som Fellesforbundet, Arbeidstilsynet, Blå Kors og Helsedirektoratet. De har heller ikke med seg folkeflertallet. Opinionen viser at folk er uenig med dem. Unntaket fra skjenketidene vil føre til en større belastning på ansatte i serveringsbransjen, folk som allerede har lange vakter og lite rom for pauser. Vi snakker om en bransje der Arbeidstilsynet avdekket lovbrudd på syv av ti serverings- og overnattingssteder, og 40 pst. hadde brudd på kravet til overtidsbetaling. Fellesforbundet, som organiserer de ansatte, sier blankt nei til døgnåpen alkoholservering. Unntaket fra skjenketidene fører også til større belastning for politi- og helseberedskap og transport. Oslo-politiet sier at tiden fotball-VM arrangeres, er den mest hektiske tiden. Nå skal de altså håndtere et uteliv uten stengetid i hele byen. Når regjeringen legger til rette for økt tilgjengelighet av alkohol, åpner de også for at mennesker med avhengighet og misbruk drikker mer. Det kan øke belastningen både for barn, ungdom, kvinner og andre pårørende, for vi vet at vold mot kvinner og vold i nære relasjoner øker kraftig under VM. En engelsk undersøkelse viste at det er snakk om 47 pst. økning av vold i nære relasjoner under VM. Regjeringen har lagt fram et lite gjennomtenkt forslag som verken ansatte, nabolag eller beredskapen støtter. Samtidig overlater de det fulle ansvaret for økte kostnader til kommunene. Det er pinlig hvordan flertallet i denne saken ignorerer alle konsekvensene det som de går inn for, har.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat