Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 21. mai 2026

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Midlertidig endring av alkoholloven (unntak fra maksimaltiden for skjenking under fotball-VM for herrer 2026) (Innst. 296 L (2025–2026), jf. Prop. 88 L (2025–2026))
Innlegget
Jeg har et par ord å si om innlegget til representanten fra FrP, som snakket om at det sikkert er kjempefint for de unge som har sommerjobb, å jobbe mens Norge spiller kamper. Jeg vet ikke om representanten noen gang har jobbet i restaurant- eller serveringsbransjen, men i gamle dager, da jeg var ung, jobbet jeg som ekstrahjelp på en restaurant mens FFK hadde fotballkamp i min gamle hjemby. Jeg pleide å gå på stadium da jeg hadde fri, og likte veldig godt, men når man jobber når det er kamper, er det bare masse å gjøre. Det er veldig mye å gjøre og ganske liten mulighet til å få med seg hva som skjer på kampen. Det er realiteten. Så når det gjelder å late som at det er en kjempeglede for alle de unge som skal jobbe – kjempesent og med enorm belastning – det er nok ikke realiteten. Det er også derfor Fellesforbundet, som organiserer de ansatte i utelivsbransjen, sier blankt nei. De sier nei fordi de vet at når over 40 pst. av lovbruddene som Arbeidstilsynet har funnet i serveringsbransjen, handler om manglende overtidsbetaling, er det snakk om folk som har ganske høy arbeidsbelastning i jobben sin som ikke får det de faktisk skal ha. Vi har prøvd å komme flere partier i møte med å prøve å foreslå tiltak som i hvert fall kan gjøre at de som jobber der, har en litt bedre arbeidshverdag, men det var det dessverre ikke nok ønske om. Til slutt når det gjelder alkohol: Jeg er nok ikke enig med verken FrP eller KrF, og det er kanskje ikke så overraskende. Det er jo helt riktig at det finnes en pubkultur når det gjelder fotball. Det er jo mange som liker å sitte på en pub og ta seg en øl og se på fotball. Det er egentlig ikke det som er spørsmålet. Denne saken handler egentlig ikke om det heller. Den handler egentlig ikke om det; den handler om vi skal ha døgnåpen skjenking eller ikke. Det er det vi behandler i dag. I f.eks. Göteborg har de ekte folkefest der kommunen faktisk arrangerer en mulighet for ulike aldersgrupper til å se på fotball sammen. De diskuterer: Skal vi gi eldre mulighet til å komme og se fotball på biblioteket? Skal vi ha store folkesamlinger? De gjør mange ulike ting. Det å lage folkefest kan gjøres på så mange måter, men det trengs ikke å gjøres gjennom døgnåpen skjenking Så helt til slutt: Representanten fra FrP påstår at tilgjengelighet og misbruk ikke har noen ting med hverandre å gjøre. Da foreslår jeg at representanten skriver «folkehelseinstituttet + alkohol + tilgjengelighet + avhengighet» på Google og sjekker hva som kommer opp. Det kommer opp mange artikler som viser ganske tydelig at tilgjengelighet selvfølgelig har en sammenheng med misbruk hvis man har et problem i utgangspunktet. Vi må jo ha en solidarisk alkoholpolitikk som baserer seg på at når noen har et misbruk, går det ut over barna, ungdommene og hele familier. Det må vi faktisk ta med oss når vi behandler saker om skjenking.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat