Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 21. mai 2026

Seher Aydar
Seher Aydar
Rødt·Oslo

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag frå stortingsrepresentantane Kjersti Toppe og Erling Sande om tiltak for å sikre nok jordmødrer i helsetenesta (Innst. 292 S (2025–2026), jf. Dokument 8:146 S (2025–2026))

Innlegget

Først og fremst takk til forslagsstillerne for å løfte en viktig sak, der vi til og med oppnår flertall for flere av forslagene. Problemene vi ser i fødselsomsorgen, har ikke oppstått i et vakuum. Det er et resultat av at vi leker butikk i sykehusene, og det er de fødende og jordmødrene som må betale prisen for det. Vi må ta kontrollen over sykehusene tilbake og sørge for at det er fagfolk og kvinnenes behov som skal sette premissene for fødsels- og barselomsorgen. Jordmormangelen på sykehusene øker fordi arbeidspresset er så høyt at jordmødrene ikke orker å være der. Fødeavdelingene er underfinansiert, liggetiden går ned, og jordmødre har i flere år varslet om uforsvarlige forhold på sykehusene. Styrket grunnbemanning er et av de viktigste tiltakene for mindre arbeidsbelastning og bedre tilbud til fødende. Rødt har lenge jobbet for og stilt forslag om bedre bemanning. Det trengs en plan for å beholde og rekruttere gynekologer, jordmødre og barnepleiere i de offentlige helsetjenestene. Derfor er jeg glad for at et forslag om at regjeringen skal sikre at alle helseforetak innfører modeller for økt grunnbemanning og tilpasset turnus nå har flertall. Dette forventer vi at ikke bare legges i en skuff, men at det bidrar til faktisk bedre bemanning, med mer levelige turnuser. At føde- og barselavdelingene er så tynt bemannet at de ikke er i stand til å drifte ved ferie, bør være alarmerende nok til å sette i gang med et kraftløft for føde og barsel. Det er nødvendig med mindre arbeidsbelastning, for å bidra til både at flere kan stå i yrket og et arbeidstempo både helsepersonell og kvinnen kan trives i. Gode arbeidsvilkår er helt avgjørende for å sikre et godt og trygt offentlig helsevesen. Det er et stort potensial i å organisere svangerskaps-, fødsels- og barselomsorgen mer helhetlig, med bedre samarbeid mellom kommuner og helseforetak. Et viktig punkt er å sikre nok jordmødre, også til trygg følgetjeneste for kvinner som har lang reisevei til fødested. Én ting som er sikkert, er at vi må snu problemene med at det stadig kuttes i fødetilbud, som gir kvinner lengre reisevei på mindre trygge veier. En helhetlig fødsels- og barselomsorg er avgjørende for tryggheten. Det er også avgjørende hvis folk skal bo i hele landet. Jeg hørte en interessant pressekonferanse med helseministeren i dag, der han snakket om helsetjenester som skal være robuste over hele landet, også i krisetider. For å bevare det trenger vi at folk bor i hele landet, og for at folk skal bo i hele landet, trenger det å være trygt å føde i hele landet. Det å sikre nok jordmødre er også en del av dette arbeidet.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat