Innlegg · 21. mai 2026

Sofie Marhaug
Sofie Marhaug
Rødt·Hordaland

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentant Lars Haltbrekken om ny modell for utjevning av nettleie (Innst. 285 S (2025–2026), jf. Dokument 8:171 S (2025–2026))

Innlegget

Sofie Marhaug (R) [14:49:25] (ordfører for saken): Jeg vil takke representanten Lars Haltbrekken og SV for å fremme dette representantforslaget. Det reiser nemlig en viktig og helt nødvendig debatt knyttet til nettkostnader. Selv om flertallet i komiteen ikke går inn for noen endringer her og nå, heller ikke for forslaget til SV om en brukerfinansiert utjevningsordning for nettleie, er det like fullt et faktum at det er geografiske forskjeller i nettleien. Nettleien varierer fra om lag 20 øre per kWh i de rimeligste områdene til opp mot 90 øre per kWh i de dyreste. Det er ikke minst forventet store økninger i nettleien i tiden framover. Tall fra Statistisk sentralbyrå viste at den gjennomsnittlige nettleien i tredje kvartal 2024 økte sammenlignet med året før, slik at nettleien på dette tidspunktet utgjorde den dyreste delen av strømregningen. Norges vassdrags- og energidirektorat, NVE, har også varslet en voldsom økning av nettleien fram mot 2030, i rapporten «Framskriving av nettleie i lokalt distribusjonsnett 2024-2030». Vi trenger en debatt både om hvordan nettleien skal fordeles, og om hvordan vi kan holde kostnadene nede. Derfor er det som sagt prisverdig at SV melder et forslag til løsning, som får støtte fra Senterpartiet og MDG. Fremskrittspartiet og Senterpartiet har i tillegg et forslag om en ny gjennomgang av nettleien. For Rødts del har vi ikke like stor tro på en slik brukerfinansiert utjevningsordning. Vi skulle heller ønsket at mer av kostnaden for nettutbyggingen tas av staten generelt, at man kan se for seg en større grad av skattefinansiering av f.eks. transmisjonsnettet. Da ville det kanskje også tvunget seg fram en strengere prioriteringsdebatt om hvor mye nett vi egentlig trenger. Mye handler også om å holde kostnadene nede. Vi kunne også diskutert avkastningen til nettselskapene og hvordan denne reguleres. Selv om det ikke er noen forslag som ligger an til å få flertall, håper og tror jeg at denne diskusjonen vil fortsette, og også at det vil melde seg diskusjoner igjen om løsningene på de store kostnadsøkningene som er i vente. Takk for samarbeidet til komiteen.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat