Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 21. mai 2026

Terje Aasland
Terje Aasland
Arbeiderpartiet·Telemark

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Tor Mikkel Wara, Morten Stordalen, Kristoffer Sivertsen, Erlend Wiborg, Bjørn Larsen og Rikard Spets om å tilrettelegge for kjernekraft i Norge (Innst. 278 S (2025–2026), jf. Dokument 8:191 S (2025–2026))

Innlegget

Alt det Energidepartementet gjør, har forholdsvis høy prioritet, for det er ganske vesentlige saker vi jobber med. Det blir sagt nå at jeg ikke ville ha kjernekraftutvalget. Det er ikke sant. Det var jeg som tok initiativ til det, det var jeg som fikk satt ned, og det var jeg som laget mandatet til det og fikk det godkjent i regjering. Så jeg har absolutt vært for å få mer kunnskap på bordet. Til spørsmålet om hvor godt dette passer inn i det norske kraftsystemet. Hvis Høyre ikke skal subsidiere dette, kan Høyre på en måte anslå hvordan dette prisbildet som kjernekraften vil stå for, skal passe inn i det norske systemet? Og har nå Høyre noen formening om hvor og hvordan denne kjernekraften skal virke inn i det norske kraftsystemet?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Terje Aasland (Arbeiderpartiet) — Replikk · 21. mai 2026 — OverStortinget