Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 21. mai 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Tor Mikkel Wara, Morten Stordalen, Kristoffer Sivertsen, Erlend Wiborg, Bjørn Larsen og Rikard Spets om å tilrettelegge for kjernekraft i Norge (Innst. 278 S (2025–2026), jf. Dokument 8:191 S (2025–2026))
Innlegget
Det er riktig at vi har gitt en konsekvensutredning om et kjernekraftverk i Aure og Heim kommuner, og så får vi se hvordan den konsekvensutredningen blir, og om de velger å søke konsesjon. Det er jo nå et bredt flertall for ikke å subsidiere for eksempel kjernekraft. Det har Høyre stadfestet, og det går jeg ut fra at representanten Stokkebø kan konstatere og bekrefte også i denne stortingssalen. Fremskrittspartiet har sagt akkurat det samme, og for arbeiderpartiregjeringen er det heller ikke aktuelt å subsidiere kjernekraft, sånn som situasjonen er nå. Det er jo et veldig tydelig signal til de private utbyggerne i denne saken. Jeg har lyst å understreke at det ikke bare er det regulatoriske som må på plass. Det må også det sikkerhetsmessige, rammene rundt dette, hvordan kommunene skal forholde seg til dette. I og med at vi ikke skal subsidiere kjernekraft, må også dette kjernekraftverket ta ansvar for å bygge opp den typen sikkerhetstiltak for den produksjonen de eventuelt søker konsesjon for.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat