Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 21. mai 2026

SakInnstilling fra energi- og miljøkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Ingrid Fiskaa, Kirsti Bergstø, Audun Hammer Hovda, Lars Haltbrekken, Marthe Hammer og Marian Hussein om å bygge infrastruktur for transport og lagring av CO2 – Kortskip (Innst. 282 S (2025–2026), jf. Dokument 8:196 S (2025–2026))
Innlegget
Norge har tretti års erfaring med CO2-håndtering. Langskip har vist at storskala CO2-håndtering i industrien er mulig, og at det er sikkert, men kostnadene for transport og lagring gjør at CO2-håndtering ikke er bedriftsøkonomisk lønnsomt i dag. Miljødirektoratets utredninger viser at CO2-håndtering er et sentralt klimatiltak for å kutte utslipp i industrien. Jeg deler derfor representantenes vurdering av at det må legges til rette for at industrien skal kunne etablere CO2-fangstprosjekter. Regjeringen har de siste årene arbeidet systematisk med å vurdere virkemidler for norske CO2-håndteringsprosjekter innen industri og avfallshåndtering. Enova etablerer nå en ny støtteordning rettet mot CO2-håndtering. I forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2026 ble det øremerket 700 mill. kr til en utlysning som skal redusere blandede og biogene utslipp fra industri og avfallshåndtering. Støtteordningen til Enova vil være større enn dette, men endelig omfang avhenger også av responsen fra industrien. Støtteordningen er ment å vare over tid og skal gi mulighet for flere utlysningsrunder. Enova vurderer også et virkemiddel som kan redusere barrierer mellom fangstleddet og lagringsleddet i CO2-verdikjeden. I tillegg har vi varslet at vi i statsbudsjettet for 2027 vil legge fram et forslag om en ny ordning som gir rett til et fast tilskudd per tonn CO2 for negative utslipp. Dette gjelder fangst og lagring av biogene utslipp, eller fangst av CO2 direkte fra luften. En utredning fra Gassnova, Enova, Miljødirektoratet og SIVA i 2025 viste at samordning av infrastruktur i industriklynger kan gi visse skalafordeler og utløse noen mindre prosjekter fram mot 2040. Samtidig gjør den store geografiske spredningen av norske utslippspunkter at det er krevende å oppnå samfunnsøkonomisk lønnsomhet ved etablering av felles infrastruktur for CO2-håndtering. Jeg er derfor glad for at Enova i dag lanserer et eget støtteprogram for mottaksterminaler der lastebiler og skip kan losse og laste CO2 for videre transport til permanent lagring. Selv om staten bidrar med støtte til slik infrastruktur, er det imidlertid industrien selv som må drive fram prosjektene på kommersielt grunnlag. Regjeringen har gjort flere konkrete grep i arbeidet med CO2-håndtering. Disse må ses i sammenheng og gis anledning til å virke. Det vil sikre forutsigbarhet og reduserte utslipp. Jeg mener derfor at representantforslaget ikke bør vedtas.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat