Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 26. mai 2026

Anna Molberg
Anna Molberg
Høyre·Hedmark

SakInnstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Endringer i folketrygdloven og enkelte andre lover (oppfølging av Stortingets vedtak om økt fribeløp for uføre) (Innst. 306 L (2025–2026), jf. Prop. 62 L (2025–2026))

Innlegget

Høyre ønsker at flere med uføretrygd skal kunne kombinere arbeid og ytelser og samtidig beholde mer av egen inntekt enn det man kan i dag. Samtidig er det viktig å ikke legge opp til et system der man går over en grense for at det ikke lønner seg å jobbe fullt lenger. Proposisjonen vi behandler i dag, foreslår å øke fribeløpet fra 0,4 G til 1 G. Høyre mener at dette vil svekke arbeidslinjen, og at det for noen som jobber ved siden av trygden, vil lønne seg mer å være 100 pst. ufør enn å gå over til gradert uføretrygd. En økning av fribeløpet vil med andre ord skape noen terskler i systemet der insentivet til å gå ned i uføregrad vil bli svekket. Det samme skriver jo departementet i sin egen proposisjon. Til tross for dette går man likevel inn for å heve fribeløpet. Det kan virke som at innholdet i proposisjonen egentlig er mer skeptisk til følgene av regjeringens forslag framfor å støtte forslaget som faktisk framsettes. Da arbeids- og sosialkomiteen behandlet økt fribeløp for uføre i 2023, uttalte statsråd Mjøs Persen fra Arbeiderpartiet følgende skepsis til å utvide fribeløpet: «(...) jeg mener ikke at det skal lønne seg mer å kombinere jobb og trygd enn å bli stående i eller jobbe i en fulltidsstilling. Det skal også være mer lønnsomt for de som ikke kan stå i full stilling å søke om gradert uføretrygd enn full uføretrygd.» Jeg registrerer at Arbeiderpartiet nå har gått bort fra dette etter budsjettavtalen med de sosialistiske partiene og Senterpartiet, men Høyre står likevel ved arbeidslinjen og fremmer heller forslag om en alternativ modell. Der beholder vi dagens fribeløp på 0,4 G, men vi halverer avkortingen av uføretrygd opp til 1,2 G. Det innebærer ganske enkelt at den enkelte kan få mye lavere avkorting i trygden jo mer man jobber, men samtidig beholder vi insentivet for å bli gradert ufør. Det er ikke så vanskelig å forstå, selv om representanten Viljugrein er litt usikker. Det skal alltid lønne seg å jobbe, og arbeidslinjen bør være førende for hvordan vi innretter trygdesystemet vårt. Høyre støtter på denne bakgrunn ikke proposisjonens innhold, og jeg tar med dette opp Høyres forslag.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat