Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 26. mai 2026

SakInnstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Endringer i folketrygdloven og arbeidsmiljøloven (trekk av fagforeningskontingent i ytelser og hjemmel for oppdragsgiveransvar for å sikre overholdelse av krav om HMS-kort) (Innst. 310 L (2025–2026), jf. Prop. 78 L (2025–2026))
Innlegget
Automatisk trekk av fagforeningskontingent fra ytelse fra Nav er noe regjeringen bevilget 30 mill. kr til i statsbudsjettet for 2026. Meningen var da å utvikle en IKT-løsning i Nav for å kunne trekke nettopp fagforeningskontingent fra ytelsene til folk. Høyre støttet ikke denne pengebruken. Vi mener at når vi ser lange saksbehandlingstider i Nav i disse dager, særlig på sykepengeområdet, er det en helt gal prioritering å bruke penger på å muliggjøre automatiske trekk av fagforeningskontingent i inntekten til folk. Disse pengene kunne vært brukt på å løse saksbehandlingsfloken i Nav. Vi kunne ytterligere automatisert saksbehandlingen, slik at mennesker slipper å vente på f.eks. å få utbetalt sine sykepenger. Det pågår nå, som kjent, en tung og langvarig streik der bedrifter har mistet tilgang til verdifull arbeidskraft og ikke minst inntjening. Denne konflikten bunner jo i at velferdsstaten ikke klarer å levere på helt grunnleggende tjenester. Dette illustrerer graden av feilprioritering. I tillegg mener Høyre på prinsipielt grunnlag at det bør være opp til den enkelte om man ønsker å betale fagforeningskontingent eller ikke når man mottar ytelser fra Nav. Akkurat disse transaksjonene trenger ikke staten å ta ansvar for. Det bør være opp til hver og en av oss å sørge for at egne regninger blir betalt. Dette er bakgrunnen for at Høyre ikke støtter lovendringene som angår automatiske trekk av fagforeningskontingent. I samme proposisjon fremmes det også et forslag om en hjemmel for å gi forskrifter om at oppdragsgiver skal føre kontroll med at leverandører overholder forskriftssatte krav om HMS-kort. Høyre er enig i at dette vil gi en bedre etterlevelse av reglene for HMS-kort, og samtidig gi oppdragsgivere et sterkere insentiv til å ha oversikt over leverandører og underleverandører. På denne måten får man et bedre grunnlag for å velge seriøse aktører som også leverer HMS-kort. Dette er bakgrunnen for at Høyre støtter denne delen av proposisjonen. Vi viser til at forslaget også har støtte på både arbeidstaker- og arbeidsgiversiden.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat