Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 26. mai 2026

SakInnstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Marie Sneve Martinussen, Hanne Beate Stenvaag og Seher Aydar om arbeidstidsreduksjon for turnusarbeidere (Innst. 325 S (2025–2026), jf. Dokument 8:200 S (2025–2026))
Innlegget
Amalie Gunnufsen (H) [20:49:18] (ordfører for saken): Først vil jeg takke komiteen for godt samarbeid, og jeg vil takke forslagsstillerne for å løfte en debatt om hvordan vi sørger for at de som jobber turnus, og særlig i helsevesenet, få en bedre arbeidshverdag, for det er vi nødt til å lykkes med. Den største utfordringen vi har i helse- og omsorgstjenesten, er at vi mangler folk. Det er ingen tvil om at sykepleiere, helsefagarbeidere, bioingeniører, portører, renholdere, radiografer og mange andre nøkkelpersoner står i krevende turnus med både natt- og helgearbeid, og det er belastende. Og en ting er det å rekruttere, men skal vi beholde folk i helsevesenet, må det også være jobber folk kan stå i over tid, og med et familieliv som går rundt. I Høyre mener vi at noe av det viktigste vi kan gjøre for å få ned belastningen, er å få flere kollegaer på vakt å støtte seg på. Da må vi ha flere tilgjengelige arbeidstimer i helsevesenet, ikke færre. En generell arbeidstidsreduksjon i turnus vil gi færre årsverk i en sektor som allerede mangler folk. Spekter anslår at forslaget vil gi 2 300–2 700 tapte årsverk i helseforetakene alene. Helsepersonellkommisjonen peker på strukturell mangel på personell fram mot 2040. Da fører det gal retning å vedta tiltak som reduserer tilgjengelig arbeidstid. Dagens lovverk og partenes for handlingsfrihet gir allerede rom for å avtale kortere arbeidstid enn det som følger av lovens grenser, om det er særlig behov for det. Tredelt skift- og turnusarbeid er allerede omfattet av omregningsmodellen, hvor ubekvem arbeidstid gir rett til et visst fradrag, sånn at arbeidstiden normalt ligger mellom 36–38 timer per uke. For virksomheter som har døgndrift og lovpålagte bemanningskrav, vil en generell reduksjon uten noen produktivitetsgevinst gi mer overtid, mer innleie og mer belastning. Derfor må vi finne løsninger gjennom partssamarbeidet, gjennom lokale tilpassinger, oppgavedeling og mange av de spennende, nye modellene for turnus, som vi ser ute i foretakene og omsorgsboligene nå. Vi mener altså at forslaget fra Rødt ikke er riktig medisin, og vi kommer ikke til å støtte det.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat