Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 26. mai 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentant Geir Inge Lien om statlig ansvar for statlig bygde broer (Innst. 313 S (2025–2026), jf. Dokument 8:246 S (2025–2026))
Innlegget
Jeg har lyst å spørre: Hva er en bro? En bro er et byggverk som skaper en sammenhengende vei over en fysiske hindringer, og det er formålet til dette byggverket som gjør at det blir en bro. Det betyr også at hvis vi har en kulvert med lysåpning på to til to en halv meter, er det også klassifisert som en bro. Det betyr at det representantene her tar til orde for, ikke bare er de 790 eller 1 000 broene – jeg vet ikke, jeg har skjønt at det er et omdiskutert spørsmål når der gjelder antall – men det er kanskje heller ikke så rart når definisjonen av bro er som den er. Det innebærer også at det er vanskelig å lese forslaget korrekt eller helt nøyaktig, for man er ikke enig om hva man egentlig snakker om. Jeg har lyst til å være tydelig. Ja da, SV vet at NTP ikke kommer med penger. Det har vi vært med på før, når SV tidligere har dannet flertall sammen med f.eks. FrP i NTP, men hvor det ikke var penger, fordi det skulle forhandles om statsbudsjett et annet sted. Når vi ofte gjør vedtak hvor vi lover innbyggere og befolkning noe og ikke har finansiert det, skaper vi også mistillit eller tillitskriser. Det ønsker ikke SV å bidra til. Ja, forslaget vårt skulle absolutt kanskje vært formulert annerledes, men vi mener det står seg, fordi det er lovlig, fordi det er mulig å gjennomføre, og fordi det faktisk er mulig å putte penger på dette når vi skal forhandle om statsbudsjett. Jeg har hørt i innlegg tidligere i dag at også Arbeiderpartiet kunne vurdere å støtte forslaget. Vel, det skal voteres på torsdag, og jeg regner med at Arbeiderpartiet også bruker litt tid fram til torsdag.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat