Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 26. mai 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Geir Inge Lien, Bengt Fasteraune og Trygve Slagsvold Vedum om endring av yrkestransportlova § 9 andre ledd (Innst. 305 L (2025–2026), jf. Dokument 8:248 L (2025–2026))
Innlegget
Anniken Refseth (A) [19:46:42] (ordfører for saken): Vi behandler her i dag et representantforslag om endring av yrkestransportloven § 9 andre ledd, der det tas til orde for å endre ordlyden i loven om de nye og sentrale kontrollreglene for drosjenæringen. Forslaget har vært behandlet på vanlig vis i komiteen, statsråden har uttalt seg, og det har vært åpnet for skriftlig høring. Utover det viser jeg til merknadene og forslagene i innstillingen og vil overlate til de ulike partigruppene å redegjøre for sitt syn i saken. Som saksordfører takker jeg for samarbeidet i komiteen. Arbeiderpartiet mener at drosjenæringen skal være en god, regulert og trygg arbeidsplass. Drosjenæringen utfører et viktig samfunnsoppdrag. Drosjesjåførene tar del i mange menneskers liv hver dag, de betyr mye for mange, og de kommer tett innpå andre folks liv. Vår viktigste oppgave er å legge til rette for at også de kan ha et godt og trygt liv. Drosjen har alltid vært særlig viktig for syke- og pasienttransport, for eldre, for personer med nedsatt funksjonsevne og som beredskap. Drosjen har vært en del av den samfunnsmessige infrastrukturen – ikke bare et vanlig konkurransemarked. Høyre og Fremskrittspartiets liberalisering av drosjenæringen, altså drosjereformen, gjorde situasjonen verre for både kunder, eiere og sjåfører. Antallsbegrensningen på drosjeløyver ble fjernet, og kravet om tilknytning til drosjesentral opphørte. Markedet ble åpnet for flere aktører, også digitale plattformer. Målet var økt konkurranse, mer fleksibilitet og større valgfrihet for kundene, men resultatet kjenner vi i dag: Det ble dårligere arbeidsvilkår, mindre seriøsitet, overetablering i byene og svekket tilbud i distriktene. Siden Arbeiderpartiet tok over, har vi stilt garantikrav, satt krav til taklampe og internkontroll, økt innsatsen for kontroller, innført sentraltilknytningsplikt og gitt fylkeskommunene større fleksibilitet i bruk av eneretten. Dette er alle viktige tiltak for å styrke drosjenæringen og tryggheten for kundene. For oppfølging av siste del av Prop. 139 L for 2024–2025 er det satt i gang en etatsgruppe, bestående av Statens vegvesen, Justervesenet og skatteetaten som skal lage et nytt forslag til forskrift om kontrollutrustning. Denne gruppen tar sikte på å ferdigstille jobben til høsten, og deretter vil det bli høring. Jeg er glad for at Senterpartiet følger opp den seriøse jobben for drosjenæringa. Arbeiderpartiet skal følge opp arbeidet med å motvirke sosial dumping, og vi skal jobbe for å sikre like konkurransevilkår. Det gjenstår fortsatt arbeid for å få en mer seriøs og trygg drosjenæring, til beste for kundene, sjåførene og eierne. Den jobben vil Arbeiderpartiet ta.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat