Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 26. mai 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Sylvi Listhaug, Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve, May Helen Hetland Ervik, Mats Henriksen, Bjørnar Laabak og Tom Staahle om å avslutte byvekstavtaler og avvikle nullvekstmålet (Innst. 301 S (2025–2026), jf. Dokument 8:232 S (2025–2026))
Innlegget
Det er nesten imponerende hvordan enkelte partier klarer å pakke inn bilfiendtlig politikk i pene ord. De sier nullvekstmål, folk merker mer og dyrere bompenger. De sier samordnet arealpolitikk, folk merker færre parkeringsplasser. De sier grønn mobilitet, folk merker at hverdagen blir dyrere, trangere og mer tungvint. Og etter å ha fulgt IKEA-saken i Rogaland, som vi heldigvis fikk avverget, er det enda tydeligere for Fremskrittspartiet at vi må avslutte byvekstavtalene og politikernes iver etter mer restriktive tiltak mot folk. Nullvekstmål betyr at veksten i persontrafikk i byområdene skal tas med kollektivtransport, sykling og gange. Det betyr i praksis at bilen ikke skal få være en likeverdig del av transportløsningen. Den skal begrenses. Men bilen har ikke blitt mindre viktig for folk. Den har blitt renere, tryggere og mer moderne. Elbilandelen øker kraftig. Første gang jeg var på Stortinget, i første periode, snakket vi om 50 000 elbiler i Norge. Nå er vi altså snart på én million elbiler. Det funker, og folk velger det. Hvis man kommer med gulrøtter istedenfor alltid å være ute med pisken og gjøre det vanskelig, synes folk faktisk at det er bra. Det viser altså at det er fullt mulig. Utslippene fra bilparken går som sagt veldig ned. Likevel fortsetter bilmotstanden som før. Da må man spørre seg: Handler det egentlig om miljøet, eller handler om å styre folk bort fra bilen uansett? Fremskrittspartiet mener transportpolitikk må starte med hverdagen til folk. Mange må levere barn, rekke jobb, besøke foreldre, kjøre til trening, handle, drive bedrift eller komme seg hjem etter kveldsvakt på noen av de sykehusene hvor det er svært dårlig parkeringsmulighet for dem som er avhengig av bilen. Og du kan ikke alltid løse alt med bussrutene hjem, for det er ikke alltid at bussen faktisk går, og en sykkelfil som slutter i et lyskryss, er heller ikke løsningen for mange. Vi er opptatt av at vi skal ha bytransportsystemer som virker, kollektivtransport der det er smart og riktig, sykkel og gange der det passer og er smart og riktig, og bil der folk trenger bil, og ikke én politisk fasit for alle, noe som jeg opplever at vi ofte opplever rundt omkring i kommunene og med statens styring når det gjelder å gjøre det vanskeligere, fjerne parkeringsplasser og skape mer trøbbel for dem som er avhengige av bilen for å få hverdagen og livet til å gå opp. Derfor er Fremskrittspartiet veldig tydelig. Vi ønsker å avslutte byvekstavtalene, avvikle nullvekstmålet og etablere et nytt statlig investeringsprogram for bytransport uten bompengejag og uten at bilistene skal straffes ved å finansiere andres prestisjeprosjekter. Vi skal bygge byer for mennesker, ikke for eierne av bomringer og politiske drømmer om at bilen skal bort. Og vi kommer ikke til å støtte Høyres forslag. Vi trenger ikke mer utredninger, vi trenger faktisk handling, og der er FrP er tydelig på hva vi vil handle med og hvordan.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat