Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 26. mai 2026

Bård Hoksrud
Bård Hoksrud
Fremskrittspartiet·Telemark

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Frank Edvard Sve, Mats Henriksen, May Helen Hetland Ervik, Bjørn Larsen og Dagfinn Henrik Olsen om å opprettholde hele rv. 85 og rv. 83 som riksvei etter åpningen av Hålogalandsvegen (Innst. 302 S (2025–2026), jf. Dokument 8:233 S (2025–2026))

Innlegget

Bård Hoksrud (FrP) [18:23:36] (komiteens leder): Hålogalandsvegen er et stort og viktig samferdselsløft for Nord-Norge, det er det ingen tvil om. Prosjektet vil gi bedre framkommelighet og bedre trafikksikkerhet, og det vil knytte regionene tettere sammen. Det er bra for folk som bor der, næringslivet, sjømattransporten, reiselivet og ikke minst beredskapen. Fremskrittspartiet mener at regjeringens vurdering i altfor stor grad bygger på det teoretiske og den praksisen som har vært over lang tid for hvordan man klassifiserer og bestemmer hvor veiene skal. Vi mener at man i for liten grad tar hensyn til reell bruk, beredskap, bosettingsmønster og næringslivets behov i Nord-Norge. Dette er også bakgrunnen for merknaden Fremskrittspartiet og Senterpartiet er sammen om i innstillingen. Rv. 85 er ikke hvilken som helst lokalvei; den er en viktig forbindelse mellom Lofoten/Vesterålen og E6 via sambandet Lødingen–Bognes. Den brukes av folk, næringsliv og sjøtransporten og alle dem som er avhengig av at veiene fungerer hele året. Når det i tillegg pekes på beredskap og reserveløsning i transportsystemet, særlig i en region med værutsatte strekninger og sårbar infrastruktur, blir det for enkelt å si at gamleveien nå bare blir lokalvei, og å skyve ansvaret bort. Det er ikke sikkert at traileren med fisk, ambulansen, bussen, turisten eller pendleren har fått med seg at vi nå plutselig har bestemt at veien er mindre viktig. For folk er veien like viktig dagen etter omklassifisering som den var før omklassifiseringen. I innstillingen peker FrP på at rv. 85 er en avgjørende for næringsliv, sjømattransport, persontrafikk og bosetting, og at nedklassifisering kan gi lavere prioritet, redusert investeringstakt og ikke minst dårligere vedlikehold over tid. Vi er også opptatt av rv. 83 mellom Harstad og Tjeldsund bru. Det er en sentral transportåre for Harstad-regionen, for både daglig pendling, næringstransport og beredskap. Det kan ikke reduseres til en lokalvei bare fordi det passer greit inn for staten. FrP er for Hålogalandsvegen og Nye veier, og vi er for raskere, tryggere og bedre transport i Nord-Norge. Det er viktig. Men vi er ikke for at staten bygger nytt med den ene hånden og skyver ansvar, kostnader og vedlikeholdsutfordringer over på fylker og kommuner med den andre. Det er ikke handlekraftig, det er ansvarsfraskrivelse. Derfor fremmer Fremskrittspartiet sine forslag i saken. Vi mener at Stortinget bør sikre at hele rv. 85 og hele rv. 83 opprettholdes som riksveier også etter åpningen av Hålogalandsvegen. Jeg håper virkelig at Høyre og Kristelig Folkeparti vil ta en vurdering til før man skal stemme i denne saken. Så vidt jeg vet, er vel seks av syv ordførere i Lofoten og Vesterålen høyreordførere. Fylkeskommunen har vel også en ordfører og en byrådsleder fra Høyre. Man burde virkelig lytte til sine egne, for så vidt jeg vet, er de veldig opptatt av at man bør støtte Fremskrittspartiets forslag i denne saken. Jeg håper at Høyre vil tenke seg om én gang til, og at de vil stemme for et viktig vedtak for regionen.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat