Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 26. mai 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentant Geir Inge Lien om statlig ansvar for statlig bygde broer (Innst. 313 S (2025–2026), jf. Dokument 8:246 S (2025–2026))
Innlegget
Jeg er jo ikke overrasket over at statsråden alltid kommer med alle problemene og sier at dette kan man ikke gjøre. Statsråden sier at man bør regne med omdisponering, og at man tar fra fylkeskommunene. Nå er jo utfordringen at det i dag ikke er midler til en del av disse vedlikeholdskostnadene. Mener da statsråden at det er riktig at man bare skal ta det fra fylkeskommunen når dette egentlig er veier som er bygget av staten og etablert av staten, og gitt at det er infrastruktur under som er statlig, jf. merknadene og argumentasjonen fra Senterpartiet? Hvorfor mener statsråden at man skal ta pengene fra fylkeskommunen når det egentlig ikke er penger til dette i rammene til fylkeskommunen?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat