Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 26. mai 2026

Bård Hoksrud
Bård Hoksrud
Fremskrittspartiet·Telemark

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentant Geir Inge Lien om statlig ansvar for statlig bygde broer (Innst. 313 S (2025–2026), jf. Dokument 8:246 S (2025–2026))

Innlegget

Det interessante er i hvert fall at tallet på bruer øker for hver gang. Det startet med 600 med Høyre, og så var det 800 i replikkordskiftet, og nå er det oppe i 900 og kanskje opp til 5 500. Så det skjer i hvert fall noe her. Det er tydeligvis framdrift, i hvert fall på diskusjonen om hvilke bruer som skal med. Utgangspunktet for Fremskrittspartiet er at vi er opptatt av at vi ønsker å gjøre noe med dette. Forfallet er 100 mrd. kr på fylkesveinettet, og der er bruene en viktig del av det. Det var kanskje Østfold som var eksempelet som virkelig viste hvor utfordrende det var, men vi har jo hatt Tretten bru, og vi har hatt andre utfordringer når det gjelder bruer, som raser sammen, eller hvor det er prekært behov for å gjøre noe. Jeg oppfatter at det egentlig er det flertallet er veldig tydelig på, at vi ønsker å komme dit. Vi er tydelige på at vi mener at vi ønsker en annen måte å styre dette på. Derfor ønsker vi også at flest mulig bruer skal inn, men når statsråden er med og øker antallet, er jo ingenting bedre enn det. Det er interessant at når representanten Sve vil gi bort noe gratis, skjønner man tydeligvis hvor dårlig og utfordrende det er med disse bruene. Jeg har lyst å si noe til SVs forslag, for det er jo egentlig et forslag som bare skyver tingene foran seg, og så skal man komme tilbake i NTP. NTP er en stortingsmelding og ikke noen stortingsproposisjon eller noen penger. Det er ingen penger der, så det vil ikke være sånn at det kommer en finansieringsplan i NTP. Det kan signaliseres noe om hvordan man har tenkt til å løse dette, men noen plan eller penger er det definitivt ikke. Det har det aldri vært i en nasjonal transportplan. Det er kanskje også noe av utfordringen, at det sjelden er penger i en stortingsmelding – det er bare hva man tenker å gjøre de neste årene. Alle vet jo at det ofte er en utfordring å få ristet ut de pengene fra regjeringen. Jeg synes at statsråden er veldig, veldig bakpå og veldig opptatt av å si at dette er vanskelig, nå må dere være forsiktige og nå er dere i ferd med å gjøre noe ulovlig. Jeg forutsetter at hvis han mener at det er noe som er feil med det vedtaket som flertallet eventuelt fatter nå, må han komme tilbake til Stortinget, og så får vi ta de diskusjonene. Men Stortinget er i sin rett. Når flertallet i Stortinget er enige om at vi ønsker at staten skal ta et større ansvar for bruene, er det det jeg oppfatter at ligger til grunn her. Det er veldig klart og tydelig for statsråden. Han sier at det er vanskelig å forstå – nei, det er ikke vanskelig å forstå. Vi ønsker at staten skal ta et større ansvar for flere av bruene, hvor det er utfordringer. Jeg tror dette blir veldig bra og er glad for at det nå ser ut til å bli et stort flertall for dette forslaget.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat