Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 26. mai 2026

Bård Hoksrud
Bård Hoksrud
Fremskrittspartiet·Telemark

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Geir Inge Lien, Bengt Fasteraune og Trygve Slagsvold Vedum om endring av yrkestransportlova § 9 andre ledd (Innst. 305 L (2025–2026), jf. Dokument 8:248 L (2025–2026))

Innlegget

Drosjenæringen er viktig og betyr mye for mange mennesker i Norge. Den bidrar til pasienttransport, at folk kommer til sykehus, og ikke minst til daglig transport. Man må imidlertid ikke glemme at det har vært store utfordringer i denne næringen i mange, mange år, også tilbake i tid, og det var en av grunnene til at de ble gjort endringer. Blant annet var Forbrukerrådet veldig tydelig på at man ikke kunne fortsette å holde på sånn som man hadde gjort. Det kan nesten høres ut som denne saken handler om man er for eller mot kontroll i drosjenæringen. Det gjør den absolutt ikke. Fremskrittspartiet er for at vi skal kontrollere, vi er for hvit økonomi, vi er for at alle som driver drosje i Norge, skal betale skatt og moms, registrere omsetning og kunne kontrolleres av myndighetene, men vi er ikke for at Stortinget skal vedta at én bestemt teknisk løsning skal være fasiten for all framtid. Det er verdt å minne om hvorfor drosjemarkedet ble endret. Det gamle systemet hadde som sagt store problemer. Forbrukerrådet var bekymret for kundene, Konkurransetilsynet var bekymret for konkurransen, prisene var vanskelige å forstå, det var vanskelig å sammenligne tilbud, og mange opplevde at det var for få drosjer når behovet var størst. Så vi skal ikke gå baklengs inn i framtiden. Samtidig skal vi være tydelige: Ny teknologi er ikke automatisk seriøsitet. En app er ikke et frikort, et globalt merkenavn er ikke en garanti for at skatt, moms og rapportering skjer riktig. Derfor er det viktig at vi har gode og tydelige krav. Turene skal kunne spores, betaling skal kunne dokumenteres, omsetning skal rapporteres, løyve, bil og sjåfør skal kunne kobles, og kontrollmyndighetene skal kunne ettergå det, men hvis dette kan løses med mer moderne kontrollutrustning, som er like god eller bedre enn tradisjonelle taksametre, skal ikke vi på Stortinget si nei bare fordi løsningen er ny. Et taksameter er dessuten ikke bare en boks, det er en kostnad. Det koster å installere, det koster å vedlikeholde, det koster å kontrollere, og hver gang vi legger nye kostnader på næringen, må vi også være ærlige på at kundene ofte ender med å betale enda mer for de turene de skal ha. Det er et problem, når drosjene allerede konkurrerer med subsidierte kolletivløsninger som kan holde prisene nede. Da må man være opptatt av smart kontroll, ikke bare dyr kontroll. Taksameter eller ikke er ikke det viktige her; kontrollen er viktig, sporbarhet er viktig, at skatten betales er viktig, og at kundene får et godt, trygt og prisgunstig drosjetilbud er viktig. FrP vil ha et drosjemarked som er moderne, kundevennlig og seriøst. Vi sier ja til konkurranse, men nei til smutthull og løsninger som gjør sluttsummen dyrere for forbrukerne. Vi sier ja til teknologi, men nei til svart økonomi, ja til valgfrihet, men nei til at noen skal slippe unna kravene som alle andre må følge. Derfor er vi veldig tydelige på at vi ikke støtter et representantforslag som vil at noen veldig få skal kunne ta veldig mye for å selge og vedlikeholde taksametre. Det rammer den enkelte, som prøver å få virksomheten sin til å gå rundt, og som ser at det finnes nye, teknisk gode løsninger som kan ivareta alle de interessene som er viktige for å sikre at man har en ryddig næring.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat