Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 26. mai 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Sylvi Listhaug, Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve, May Helen Hetland Ervik, Mats Henriksen, Bjørnar Laabak og Tom Staahle om å avslutte byvekstavtaler og avvikle nullvekstmålet (Innst. 301 S (2025–2026), jf. Dokument 8:232 S (2025–2026))
Innlegget
Dette er en interessant debatt om nullvekstmålet. I Grenland hadde vi hatt 350 mill. kr til å bedre kollektivtilbudet, gitt at man hadde akseptert dieselbuss istedenfor elbuss. Det ville ikke kostet oss en krone mer, men kunne gitt et mye bedre tilbud, hvis man ikke hadde hatt krav om nullvekstmål, som ligger inne fra denne salen, og som de rød-grønne partiene er så opptatt av. En sier nå at dette ikke handler om å begrense folks mobilitet, men representanten Blikra viste akkurat hvordan holdningen til en del politikere er, når innbyggerne ikke gjør det politikerne vil. Bamble kommune ville ikke være med i Bypakke Grenland, fordi man ikke fikk noe glede av alt det man skulle bruke de pengene på. Derfor sa man nei takk. Hva er svaret da? Jo, man tredoblet prisen for å bruke kollektivt til Grenland for dem som bor i Bamble. Man ville bidra til at andelen som kjører bil, går ned. Nå kommer andelen som kjører bil, til å gå opp, fordi man ble presset med en mye høyere pris for å velge kollektivt. Dette er sånn man holder på. Representanten Gunaratnam snakket om respekt for folk som bor i storbyområdene. De som bor på Stovner eller i andre deler av Oslo, og er avhengig av bilen, er frustrert over den politikken som blir ført av byrådet i denne byen og staten. Man gjør det mest mulig vanskelig for dem som er avhengig av å bruke bilen. Jone Blikra var oppe og skrøyt av 8 kilometer vei i Grenland, men han glemte å fortelle at bilistene betaler 2 mrd. kr for det – 2 mrd. kr i bompenger. Hvis han tar seg en tur ut og prater med vanlige folk, som ikke sitter på rådhusene rundt omkring, på fylkeshuset eller kanskje i denne salen her, for de rød-grønne, får han høre hva man mener om dette. Nå skal man til og med bruke bompenger og bypakkemidler til «Vannkanten», som ikke har noen ting med vei å gjøre i det hele tatt. Det er sånn flertallet her holder på, og det gjør at tilliten blir mindre og mindre hos folk der ute. Man har mål, krav og forventninger som bare handler om å gjøre det mest mulig restriktivt, mest mulig vanskelig. Det er det vi vil ha slutt på. Et eksempel er at en brukte 1,3 mrd. kr på en ekspress-sykkelvei. Det var nesten ikke en politiker som ville reise bort og åpne den veien, fordi alle syntes det var helt høl i huet. Det er realiteten, og det er det dette handler om. Det er sånn flertallet holder på. Dessverre skjer det altfor mye rundt omkring, og denne byen er et ekstremt eksempel på hvor dårlig man gjør det for vanlige folk.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat