Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 26. mai 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Frank Edvard Sve, Mats Henriksen, May Helen Hetland Ervik, Bjørn Larsen og Dagfinn Henrik Olsen om å opprettholde hele rv. 85 og rv. 83 som riksvei etter åpningen av Hålogalandsvegen (Innst. 302 S (2025–2026), jf. Dokument 8:233 S (2025–2026))
Innlegget
Det ville nok vært mer overraskende om representanten Helleland og Høyre hadde snudd. Jeg skjønner også at de har hatt gruppemøter, og jeg skjønner at man kan mene dette prinsipielt, men jeg har lyst til å minne representanten om at Høyre var imot forvaltningsreformen i 2010 og ønsket ikke den. Det betyr vel også at da er det dumt å putte enda mer veier over til dem som fortsatt har veldig dårlig med ressurser til å sørge for å vedlikeholde veiene sine – på en skikkelig og ordentlig måte. Jeg er veldig glad for at vi fikk til et flertall på FOT-rutene, og jeg er veldig glad for at Høyre ville være med på et forslag om Haugesund lufthavn, og jeg håper jo at det kan skje noe der også. Jeg er veldig glad for at Høyre også til slutt ville bli med på et forslag om drivstoffavgifter, selv om det vinglet litt fram og tilbake. Men her er det jo ingen vits i å gjøre det. Du behøver jo ikke å vingle, Helleland, det er bare å bli med! Men jeg skjønner vel at den invitasjonen er kontant avvist, og at man da ikke egentlig forholder seg til at man var veldig imot den forvaltningsreformen som kom i 2010. For egen del er jeg bekymret etter at vi var på komitéreise i Vestfold og Telemark. Der har fylkeskommunen fått beskjed om – de oppfatter det i hvert fall slik – at de kommer til å få den gamle Langangen-brua i fanget, med 10 mill. kr i ekstra driftsutgifter, sannsynligvis uten at staten sørger for at de pengene følger med sånn at fylkeskommunen kan gjøre dette uten at det belaster i resten av fylkesveinettet. Da er konsekvensen at de kan få store bekymringer for fylkesveinettet, som i Telemark allerede er på over 6 mrd. kr i manko. Det er noe av det samme vi ser her. Nå har vi akkurat hatt en diskusjon om nullutslipp og utslipp osv., tidligere i dag, og da var det noen som var veldig opptatt av det, og da er jo veldig dumt hvis man kanskje risikerer å måtte kjøre ganske mange kilometer ekstra med tungbil, som da kommer til å ha utslipp. Men jeg skjønner at Høyre ikke har valgt å lytte til ordførerne sine i Nordland. Fremskrittspartiet har hatt stort trykk fra våre folk lokalt, og vi synes det er riktig at man ikke overfører dette, spesielt med bakgrunn i at vi har vært veldig, veldig kritiske til denne reformen, som Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet gjennomførte i 2010, og som vi advarte kraftig mot, og som vi også oppfattet at Høyre var med og advarte kraftig mot, og som vi nå kunne gjort noe med på denne strekningen.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat