Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 26. mai 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentant Geir Inge Lien om statlig ansvar for statlig bygde broer (Innst. 313 S (2025–2026), jf. Dokument 8:246 S (2025–2026))
Innlegget
Bård Hoksrud (FrP) [18:49:48] (komiteens leder): Fremskrittspartiet mener at veiene i Norge bør håndteres på to nivåer – stat og kommune. Vi ønsker å legge ned fylkeskommunen som forvaltningsnivå, og vi mener at dagens tredeling av veiansvaret ofte gjør samferdselspolitikken mer byråkratisk, mer uklar og mindre effektiv enn den faktisk trenger å være. Når noe går galt, blir det fort et spørsmål om hvem som egentlig har ansvaret. Er det staten, er det fylket, er det kommunen? Mens ansvaret sendes rundt i systemene, står folk igjen med dårlige veier, broer som har falt ned, og noe som må repareres. Dette er særlig når noe skjer. Som sagt er det når det plutselig blir veldig dyrt, at problemene blir tydelige. Da kan fylker og kommuner oppleve at de ikke har ressurser til å ta regningen raskt. Det blir usikkerhet om hvem som skal betale, hvem som har ansvaret, og når jobben faktisk kan settes i gang. For dem som bruker veien, er ikke spørsmålet om regningen skal ligge hos staten, fylket eller kommunen. De er opptatt av noe langt enklere: Når er broen trygg, og når kan veien åpnes igjen? Denne saken handler om ansvar. Forslaget er avgrenset. Det handler ikke om at staten skal overta daglig drift av kommunale og fylkeskommunale veier, det handler ikke om brøyting, strøing eller vanlig veivedlikehold, men om vedlikehold av broer staten selv har bygd. Det ligger nå til grunn at det er der det er statlig infrastruktur over eller under broen. Forslaget er nok litt videre enn det, slik Fremskrittspartiet tolker det, men jeg har registrert at Senterpartiet tolker det på den måten. Det er litt som å leie ut leiligheten: Man kan ikke sende regningen for bærebjelken til leietakeren bare fordi det står «ansvar for daglig vedlikehold og vask». Fremskrittspartiet mener det er helt rimelig at staten tar ansvaret, og det må vi også se i sammenheng med historien. Vi var som sagt kraftig imot forvaltningsreformen i 2010, da Arbeiderpartiet, Senterpartiet og SV flyttet ansvaret for store deler av veinettet over fra staten og til fylkene. Mye av dette dårlige veinettet har store vedlikeholdsbehov og store utfordringer. Det ble solgt ut som mer regionalt ansvar. For mange ble det også større regionale regninger. Derfor er det litt spesielt når staten fortsatt skal kunne bygge, bestemme og etablere store konstruksjoner, men senere skyver vedlikeholdsansvaret nedover. FrP mener det er bedre å rydde opp. Vi vil ha enklere og tydeligere ansvarsdeling. Staten må ta ansvar for viktig overordnet infrastruktur, og kommunen må ta ansvar for det lokale. Fylkeskommunen som mellomnivå mener vi at bør bort. Staten kan ikke bygge broen, klippe snoren, smile på bildet og så sende vedlikeholdsregningen videre noen år etterpå. Når staten har bygd broen og broen er knyttet til statlig infrastruktur, er det helt innenfor at staten også tar vedlikeholdsansvaret. Fremskrittspartiet og jeg er veldig glad for forslaget til vedtak, som sier: «Stortinget ber regjeringen sørge for at staten tar vedlikeholdsansvaret for broer som staten selv har bygd, selv om det er kommunal eller fylkeskommunal vei på begge sider av broen.» Det vil altså si: ikke noen andre forbehold.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat