Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 26. mai 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentant Geir Inge Lien om statlig ansvar for statlig bygde broer (Innst. 313 S (2025–2026), jf. Dokument 8:246 S (2025–2026))
Innlegget
Jeg vil fortsatt utfordre statsråden litt, for vedlikehold av broer er teknisk krevende, det er dyrt, og det er små kommuner eller fylker som langt fra nødvendigvis har den samme kompetansen og kapasiteten som det staten og Statens vegvesen har. Hvorfor mener statsråden at det er bedre at dette ansvaret fortsatt skal være spredd utover, og at fylkeskommunene eller kommunene skal ha ansvaret for å ha den kompetansen når vi vet hvilke konsekvenser det kan ha hvis man gjør feil vurderinger hos disse? Statsråden mener sannsynligvis ikke at det ville vært smartere med en todeling. Han vil gjerne fortsatt ha fylkeskommunen, de var veldig for den veireformen som var i 2010. Men ser ikke statsråden at dette pulveriserer og gjør det vanskelig å sørge for at man har kompetansen til å sikre at man tar de rette beslutningene og kan gjøre de rette vedlikeholdsprioriteringene?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat