Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 26. mai 2026

Dagfinn Henrik Olsen
Dagfinn Henrik Olsen
Fremskrittspartiet·Nordland

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Frank Edvard Sve, Mats Henriksen, May Helen Hetland Ervik, Bjørn Larsen og Dagfinn Henrik Olsen om å opprettholde hele rv. 85 og rv. 83 som riksvei etter åpningen av Hålogalandsvegen (Innst. 302 S (2025–2026), jf. Dokument 8:233 S (2025–2026))

Innlegget

For tiden bygges et av ikke bare Nord-Norges, men Norges største veiprosjekter, Hålogalandsvegen. Denne veien vil gi kortere reisetid mellom Lofoten, Vesterålen og Evenes flyplass, og inn til Narvik – øst–vest-aksen. Men reisen mellom nord–sør-aksen og E6 sørover vil bli 1,4 mil lengre. Det kan ikke være slik at nye veier skal bygges ved å svekke de eksisterende forbindelsene som folk og næringsliv er avhengige av hver eneste dag. Det er nettopp dette regjeringen legger opp til når den vil nedklassifisere viktige deler av dagens rv. 85 og rv. 83. Fremskrittspartiet mener at regjeringens vurdering bygger altfor mye på teoretiske kriterier for veiklassifisering og altfor lite på hvordan veinettet faktisk brukes. Rv. 85 og rv. 83 er ikke vanlige lokalveier, som det sies i svaret fra statsråden. De binder sammen Lofoten, Vesterålen, Harstad-regionen og E6 fra Hamarøy og sørover. De brukes av tungtransport, kollektivtrafikk, turisttrafikk og beredskapsetater. Fremskrittspartiet reagerer også sterkt på at regjeringen vil – og merk at dette er nytt – skyve ansvaret for utfartsparkeringer og busslommer langs E10 over på kommunene og fylkeskommunen. Dette er en del av trafikksikkerheten på riksveinettet. Når turisttrafikken øker kraftig i sommermånedene, er disse tiltakene avgjørende for både framkommelighet og sikkerhet. Da er det urimelig at små kommuner skal sitte igjen med regningen for oppgaver som naturlig hører hjemme hos staten. Fremskrittspartiet mener at det er helt feil å nedklassifisere en strekning mellom Kanstadbotn og Kåringskrysset. Denne strekningen vil være den foretrukne veien, da den gir 1,4 mil kortere reisevei på nord–sør-aksen, noe som gir lavere transportkostnader og mindre utslipp, for de som er svært opptatt av det. Denne forbindelsen er en kritisk del av sambandet mellom Lofoten og Vesterålen og E6 sørover via Lødingen–Bognes, som er Nord-Norges største ferjesamband. Dette er, som sagt, ikke en lokalvei. Det er en viktig del av det nasjonale transportsystemet og en sentral beredskapsåre dersom Hålogalandsveien blir stengt. Det samme gjelder rv. 83 mellom Harstad og Tjeldsund bru. Selv med en ny trasé vil den eksisterende strekningen fortsatt ha stor regional betydning. Nord-Norge trenger redundans i veinettet. Vi kan ikke bygge transportsystemer som er avhengige av én løsning. Vi har sett over tid hvordan vi blir avskåret fra resten av Norge. I en tid med økt geopolitisk uro må vi tenke totalberedskap også i samferdselspolitikken. Fylkeskommunene har allerede store økonomiske utfordringer og et betydelig vedlikeholdsetterslep. Å overføre disse strekningene til fylkeskommunal drift vil i praksis bety dårligere standard, lavere prioritering og større usikkerhet for næringslivet. Derfor støtter Fremskrittspartiet opp om kravet fra fylkeskommunen i Nordland, Lofotrådet, Vesterålen regionråd og Hålogalandsrådet om at dagens rv. 85 og rv. 83 fortsatt skal være riksveier etter åpningen av Hålogalandsveien. Jeg tar med dette opp forslagene som Fremskrittspartiet har alene og sammen med andre.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat