Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 26. mai 2026

Dagfinn Henrik Olsen
Dagfinn Henrik Olsen
Fremskrittspartiet·Nordland

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Frank Edvard Sve, Mats Henriksen, May Helen Hetland Ervik, Bjørn Larsen og Dagfinn Henrik Olsen om å opprettholde hele rv. 85 og rv. 83 som riksvei etter åpningen av Hålogalandsvegen (Innst. 302 S (2025–2026), jf. Dokument 8:233 S (2025–2026))

Innlegget

Som jeg prøvde å si i stad kan dette resultere i at f.eks. en trailer, eller bussen som kjører fra Fauske til Sortland hver bidige dag, faktisk blir nødt til å kjøre 1,4 mil ekstra hver vei. Det er altså 1 022 mil ekstra i året og 3 000 liter med drivstoff som skal til, med den forurensningen som kommer av det – og det er én bil. Dette mener statsråden er rett vei å gå. Jeg skal over til et annet tema, og det er det jeg prøvde å belyse, nemlig at man fra Statens vegvesens side også mener at kommunene skal sitte med ansvaret for å vedlikeholde busslommer på E10 og såkalt utfartsparkeringer. Er statsråden enig i også denne slutningen?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat