Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 26. mai 2026

Dagfinn Henrik Olsen
Dagfinn Henrik Olsen
Fremskrittspartiet·Nordland

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Frank Edvard Sve, Mats Henriksen, May Helen Hetland Ervik, Bjørn Larsen og Dagfinn Henrik Olsen om å opprettholde hele rv. 85 og rv. 83 som riksvei etter åpningen av Hålogalandsvegen (Innst. 302 S (2025–2026), jf. Dokument 8:233 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg regner med at statsråden har lest de uttalelsene som kommer fra fylkeskommunen, og at det ikke bare overlates til en statssekretær eller en rådgiver. Der påpekes det faktum at fylkeskommunen ikke har økonomiske rammer til dette, og sannsynligheten er stor for at veien kommer til å bli stengt for tungtransport vinterstid – ja, kanskje hele året – fordi de ikke har rammer til å vedlikeholde. Da blir det nemlig ikke slik at sjåførene kan velge hvilken vei de kjører. Nei, da tvinger vi dem til å kjøre en 1,4 mil lengre vei. Sågar tungtransporten internt i kommunen, Lødingen, blir nødt til å kjøre nordover, så østover, og så sørover langs en fjord, fordi de ikke får lov til å kjøre over fjellet. Jeg skal ikke bruke det ordet som Frank Sve bruker, «greinalaust», men det er iallfall vanvittig at man vedtar slike ting. Fordi om det er en etablert praksis, og fordi man har gjort feil noen ganger tidligere, er det ikke dermed sagt at man trenger å gjøre de feilene flere ganger. Hvis man rammer samferdsel på en utilsiktet måte, må det være lov å tenke seg om to ganger, selv om det er en etablert praksis. Som sagt er det et samlet fylkesting som står bak dette, med unntak av Arbeiderpartiet og Miljøpartiet De Grønne, som egentlig burde ha vært i denne salen og hørt på at det faktisk, hvis man ikke kjente til geografien, ville medføre vesentlig større forurensning. Ellers er det et samlet fylkesting som står bak dette. KrF, Venstre, Fremskrittspartiet, Høyre, Rødt, SV – alle har stått bak det, men i denne salen velger man å ikke lytte til dem. Man lar heller næringslivet og innbyggerne i regionen ta regningen for de vedtak vi fatter. Jeg håper at man i tiden fram mot voteringen kanskje tenker seg om to ganger ekstra, for det er ikke sånn at man bare kan skyve på ansvaret og si at dette er noe som ikke vedkommer denne saken. Det er kommunens rammer og rammetilskuddet som skal være med og avgjøre hvorvidt de er i stand til å påta seg et ansvar som absolutt bør ligge til Statens vegvesen og staten, og å ta rede på det som er rundt en riksvei. Å skyve på dette ansvaret mener jeg er en direkte ansvarsfraskrivelse.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat