Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 26. mai 2026

Dagfinn Henrik Olsen
Dagfinn Henrik Olsen
Fremskrittspartiet·Nordland

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Frank Edvard Sve, Mats Henriksen, May Helen Hetland Ervik og Dagfinn Henrik Olsen om å stanse liberaliseringen av lospliktforskriften og farledsbevisordningen (Innst. 303 S (2025–2026), jf. Dokument 8:234 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg skal gripe litt tak i det som jeg noterte meg at statsråden sa. Losens primæroppgave er selvfølgelig å få skipet fram på en sikker måte i norske farvann og inn til norske havner. Nå er det slik at undertegnede har vært los selv siden 2005, og da jeg begynte i denne tjenesten, fikk jeg akkurat den samme beskjeden: Din primæroppgave er å være navigatør og sørge for at den eller den båten kommer fram. I tillegg til det har man flere hatter på seg. Den ene hatten innebærer å se til at skipets tilstand og beskaffenhet er sånn som den bør være. Hvis ikke har jeg på min telefon har en app som jeg kan sende direktemelding til Sjøfartsdirektoratet med. Det er jeg pålagt gjennom den jobben. Samtidig skulle jeg også ha en hatt for å se til at immigrasjon ble ivaretatt, og hvis jeg så uregelmessigheter, skulle jeg melde fra til politiet. Likeledes hadde jeg en hatt til, og den gjaldt hvis jeg så at det var antydning til smugling. Da skulle jeg gi beskjed til tollen. Men ikke nok med det: Hvis man så at det var antydning til forurensning, skulle man også gi beskjed til tollvesensmyndighetene. Sist, men ikke minst: Hvis man observerte noe uvanlig om bord i fartøyet – f.eks. slik man har sett siden 2014: at kameraene står oppmontert på broen og filmer seilasen, og at også mannskapet filmer flittig når de passerer Bodø flystasjon og andre installasjoner som de tydelig er klar over – da skulle man melde fra til Forsvaret og PST. Det å si at losen har bare én hatt, er altså forenklet, og det er akkurat derfor vi har lagt fram dette forslaget: fordi dette har flere elementer i seg. Man mister menneskene som skal ha tilsyn og være på vakt for norske myndigheter og den norske befolkningen. Når statsråden sier at man har stengt muligheten for russiske navigatører til å få farledsbevis, er det i og for seg riktig. Likevel viser rapporter fra andre land rundt oss at disse samme russiske navigatørene har flere statsborgerskap. Nå opererer de med et annet statsborgerskap, får farledsbevis og seiler rundt oss. Det kommer faktisk også båter i norske farvann der de samme skipperne har hatt et annet statsborgerskap tidligere, så det er ikke så lett som bare å si at disse ikke lenger er her og ikke lenger er en sikkerhetstrussel – de er her. Kostnadseffektivitet er også tjenesten selv opptatt av, men jeg tror noe av det statsråden skulle ha sett på hvis man var ute etter en kostnadseffektiv tjeneste, var å skille mellom forvaltningen og den operative driften ved å lage en modell, f.eks. et statlig AS à la Avinor, som var en rendyrket lostjeneste. Med det ville man ha fått de største kostnadsmessige gevinstene, ikke med det man holder på med nå, hvor man sår tvil om tjenesten i sin helhet.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat