Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 26. mai 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Sylvi Listhaug, Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve, May Helen Hetland Ervik, Mats Henriksen, Bjørnar Laabak og Tom Staahle om å avslutte byvekstavtaler og avvikle nullvekstmålet (Innst. 301 S (2025–2026), jf. Dokument 8:232 S (2025–2026))
Innlegget
Jeg har nesten lyst til å starte der forrige taler sluttet: frihet til å velge. For en del år tilbake – og dette er ikke tull – var det mest forurensede stedet i verden Grenland. Det var kjent for den gul-rosa tåken som lå over industriområdene og byene. Staten krevde miljøtiltak. I samarbeid med industrien gjennomførte man dette, man ryddet opp. I et samarbeid mellom stat, lokale myndigheter og industrien fikk man dette til, men det startet med at staten måtte komme med pekefingeren. Det var vanskelig å bo der, det var vanskelig å puste, og en del av problemet var også svevestøv i byene grunnet biltrafikken. Man måtte gjøre noe. Bypakke Grenland ble innført. Til nå er det gjennomført 37 prosjekter til en verdi av cirka 2,5 mrd. kr. Man snakker om bilfiendtlighet her. På de ni årene er det bygd 8 kilometer gang- og sykkelvei, nesten 8 kilometer ny vei, 7 kilometer fortau, 2,5 kilometer tosidig sykkelfelt og 10 kryssutbedringer, bedre framkommelighet for bil og en gang- og sykkelbro. I tillegg er det inngått en belønningsavtale på cirka 100 mill. kr i året med grenlandskommunene, som har gjort at vi har et av Norges billigste busstilbud – bortsett fra i kommunen Bamble, hvor man ikke ønsket å være med i bypakken. De som bor i Bamble – hvor min medrepresentant fra Telemark forresten sitter i kommunestyret – betaler nesten tregangeren for bussbilletten kontra sine naboer andre steder. Man har ulike rabattordninger for familier, gratis gruppereiser, kampanjer, forsterket drift og vedlikehold av sykkel- og gangstier og et samarbeid med bedriftene for å øke bruk av kollektiv. Dette virker, og det er dette vi ønsker skal fortsette. Folk som opplever disse tiltakene, opplever en bedre og sunnere hverdag, rett og slett. Når alt dette skal bort, er jeg spent på de 2,5 mrd. kr i den første pakken, de 3,4 mrd. kr i den andre, hvis man får en avtale der, og belønningsavtalene. Kommer det med i Fremskrittspartiets forslag til alternativt budsjett, eller blir disse pengene borte fra Grenland? Kan man love at alle de pengene som nå strømmer til vårt område, blir ivaretatt gjennom Fremskrittspartiets forslag til alternativt budsjett?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat