Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 26. mai 2026

Julia Brännström Nordtug
Julia Brännström Nordtug
Fremskrittspartiet·Østfold

SakInnstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Endringer i folketrygdloven (delvis avvikling av stønad til enslig mor eller far) (Innst. 322 L (2025–2026), jf. Prop. 43 L (2025–2026))

Innlegget

Julia Brännström Nordtug (FrP) [21:18:18] (ordfører for saken): Takk for samarbeidet i komiteen. Dette er en sak jeg har overtatt fra min gode kollega Alf Erik Andersen, som var saksordfører da jeg var så heldig å få tre inn i arbeids- og sosialkomiteen. Det var en kort historikk herfra. Det er likevel en veldig viktig og bra sak som komiteen har hatt til behandling. Overgangsstønaden har en historie helt tilbake til 1965, og det er bred enighet i komiteen om at denne ordningen ble etablert for å sikre aleneforsørgeres økonomi. Den hadde primært som formål å styrke kvinners økonomiske selvstendighet og gi dem en mulighet til å ta vare på seg selv og barnet sitt, mer på linje med de mødrene som hadde en ektefelle som var i jobb. Det var en tid da mange kvinner ikke var i arbeidslivet og ikke hadde inntekt. De hadde derfor liten mulighet til å forsørge seg og barna og sikre seg bolig, mat og alt det livet trenger. Innretningen på stønaden er gradvis forsøkt endret i tråd med samfunnsutviklingen. Fremskrittspartiet mener ordningen bærer preg av å være utviklet og etablert i en annen tid. I dag er det høy sysselsetting blant kvinner – det er vi glade for – og vi har bygd ut barnehager over hele landet. Det er ikke så veldig uvanlig i dag at barnets foreldre ikke bor sammen, uten at det er til hinder for arbeid. Nesten alle barn er i dag i barnehage. Fremskrittspartiet har ved flere anledninger fremmet forslag om å avvikle ordningen med overgangsstønad. Det gjør vi også i denne saken. Fremskrittspartiet mener overgangsstønaden eksisterer på overtid, og at den bør avvikles. Vi mener aleneforsørgere med behov for økonomisk støtte i en overgangsfase i livet skal ivaretas av andre etablerte stønadsordninger. Vi trenger generelt færre særordninger i NAV. En vei inn i arbeid er den viktigste hjelpen aleneforsørgere kan få. FrP er bekymret for den fattigdomsfellen de mange stønadsordningene utgjør for enkelte i dag, der overgangsstønaden er en av dem. Arbeidsinsentivene svekkes, og summen av alle ytelser gjør at det for enkelte som mottar stønader, er mer fordelaktig å stå utenfor arbeid. Regjeringen har tidligere opplyst til oss at om lag 40 pst. av dem som i dag mottar overgangsstønad, har innvandrerbakgrunn. Det svekker integreringen. Samlet bidrar overgangsstønaden til å svekke arbeidslinja, det svekker verdiskapingsevnen vår, og det svekker muligheten disse kvinnene – og mennene, av dem som mottar dette – har til å delta i alt det arbeidslivet har å tilby. Jeg vil med det fremme forslaget fra Fremskrittspartiet om at regjeringen bes avvikle ordningen med overgangsstønad.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat