Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 26. mai 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Sylvi Listhaug, Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve, May Helen Hetland Ervik, Mats Henriksen, Bjørnar Laabak og Tom Staahle om å avslutte byvekstavtaler og avvikle nullvekstmålet (Innst. 301 S (2025–2026), jf. Dokument 8:232 S (2025–2026))
Innlegget
Jeg elsker å bo i Stavanger, men Stavanger må også fungere som en by. Folk skal til jobb, skole, trening, fritidsaktiviteter, til sentrum, til Forus, til Madla, til Tasta og hjem igjen. De skal på kryss og tvers av byen hele dagen. Se for deg at dette bare skal skje i kø, kork og kaos. Det er ikke frihet, og stavangerfolk vil bevege seg fritt. Bil er ikke frihet hvis man står fast i kø med alle de andre bilene. Dette handler på ingen måte om å være mot bilen, det handler om å være mot kø. Det er nettopp derfor byvekstavtalene er så viktige, for de handler om å møte veksten i regionene og byene våre på en smart og klok måte, og om å bygge transportsystemer som faktisk fungerer når flere skal fram, der folk kommer seg til jobben, skolen og barnehagen – og uten at køene vokser år for år. Ikke minst handler det om at folk kan puste renere luft og leve i byområder som er gode å bo i. Her mener jeg at Fremskrittspartiet rett og slett gjør det for enkelt for seg selv, for folk skal fortsatt på jobb, barn skal fortsatt på skole og fritidsaktiviteter, og næringslivet skal fortsatt få varene sine fram. Spørsmålet er hvordan vi skal løse det når folk blir flere. Derfor lurer jeg på hvordan Fremskrittspartiet kan mene det blir bedre for de bilistene som er helt avhengig av bil, faktisk å stanse disse planene i byvekstavtalen. Hvis målet er mindre kø, er det vanskelig å forstå logikken og det som faktisk skal til her. Det finnes noen som er helt avhengige av bilen, men da må vi også sørge for at de som ikke er avhengige av bilen, kan komme seg fram på en smidig og god måte i byene våre. Jeg vil også si at det er merkelig at partiet som gjentatte ganger tar til orde mot offentlig sløsing, nå ønsker å prioritere å stanse store prosjekter som langt på vei fungerer, og som langt på vei er påbegynt. Arbeiderpartiet vil bygge byområder som fungerer også i framtiden. Da er ikke løsningen å trekke ut støpselet for langsiktige løsninger akkurat idet de begynner å virke.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat