Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 26. mai 2026

Kamzy Gunaratnam
Kamzy Gunaratnam
Arbeiderpartiet·Oslo

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Sylvi Listhaug, Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve, May Helen Hetland Ervik, Mats Henriksen, Bjørnar Laabak og Tom Staahle om å avslutte byvekstavtaler og avvikle nullvekstmålet (Innst. 301 S (2025–2026), jf. Dokument 8:232 S (2025–2026))

Innlegget

Kamzy Gunaratnam (A) [16:26:14] (ordfører for saken): Vi behandler her i dag et representantforslag fra Fremskrittspartiet om å avslutte byvekstavtaler og avvikle nullvekstmålet. Jeg vil vise til svarbrevet til statsråden, og jeg g år ut fra at de ulike partiene redegjør for sine standpunkter. På vegne av Arbeiderpartiet: Byvekstavtalene er ikke bare et samferdselsgrep. De er noe av det viktigste vi har for å få byene våre til å fungere. De handler om noe helt grunnleggende: at folk kan komme seg fram, at næringslivet ikke skal stå fast i kø, at vi skal bygge byer med renere luft, mindre støy og bedre plass – ikke mer kø, kork og kaos. Det er nettopp derfor Arbeiderpartiet står fast ved byvekstavtalene og nullvekstmålet. La oss være ærlige: Hvis veksten i persontransporten i de største byene tas med privatbil, får vi ikke mer frihet. Vi får mer kø, mer forurensning, mer areal brukt på asfalt og dyrere regninger for å bygge oss ut av problemer vi kunne løst smartere. Nullvekstmålet handler ikke om å hindre folk i å kjøre bil. Det handler om at flere skal ha reelle alternativer – gode busser, tog som går, trikker og T-baner som fungerer, trygge sykkelveier og byer der det er mulig å gå. Når flere kan velge noe annet enn bilen, blir det også bedre framkommelighet for dem som faktisk må bruke bilen, som håndverkeren, varetransporten, ambulansen, familien som ikke har andre alternativer. Det er det som er poenget. Byvekstavtalene er statens viktigste verktøy for å få til dette. De samler stat, fylker og kommuner om en retning: smartere arealbruk, bedre transport og mer helhetlig byutvikling. Det er ikke tilfeldig at stadig flere byer ønsker å bli en del av ordningen. Det forteller oss noe ganske enkelt, nemlig at det er en modell som virker. Noen later som om dette handler om å velge mellom by og bil, mellom klima og folk. Det er en falsk motsetning. Arbeiderpartiet mener samferdselspolitikk skal handle om folks hverdag, om å komme seg på jobb, levere i barnehagen, rekke toget, få varer fram og få byene til å fungere. Derfor står vi fast ved nullvekstmålet. Det er ikke fordi vi skal gjøre livet vanskeligere for folk, men fordi alternativet er mer kø, mer kaos og dårligere framkommelighet for alle. Arbeiderpartiet vil ha en samferdselspolitikk som er rettferdig og framtidsrettet og som faktisk virker. Derfor sier vi nei til å avvikle byvekstavtalene, og derfor sier vi nei til å skrote nullvekstmålet.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat