Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 26. mai 2026

Kamzy Gunaratnam
Kamzy Gunaratnam
Arbeiderpartiet·Oslo

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Sylvi Listhaug, Bård Hoksrud, Dagfinn Henrik Olsen, Frank Edvard Sve, May Helen Hetland Ervik, Mats Henriksen, Bjørnar Laabak og Tom Staahle om å avslutte byvekstavtaler og avvikle nullvekstmålet (Innst. 301 S (2025–2026), jf. Dokument 8:232 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg er så glad for at ulike byråd i Oslo og ulike flertall – alle utenom Fremskrittspartiet, riktignok – har bidratt til at vi har hatt både Oslopakker og byvekstavtaler som har gjort byen bedre – ikke perfekt, men bedre. Vi tar lærdom av det, og det utvikles fortløpende, fra både Arbeiderparti-ledede byråd og Høyre-ledede byråd. Det er jeg veldig, veldig glad for. Kan vi alle sammen droppe kulturkrigen to sekunder og bare forholde oss til hverandre på en rasjonell og konstruktiv måte? Jeg tenker dette handler om å ha respekt for by og land. Folk lever ulikt i by og land. Dette er respekt for storbyområdene og den manglende plassen. Det er også respekt for enkeltmennesker som har ulike forutsetninger, ulike geografiske og sosiale forhold. Vi skal respektere at de skal komme fram til både jobb, barnehage og andre steder. Det sies her at penger bindes opp for å begrense bilen. Man kan liksom vri og vende på det og kalle det mange ulike ting, men representanten Indgaard var inne på det: Det er fortsatt veldig populært. Det er stadig flere som sier: Kan dere hjelpe oss med å begrense bilbruken? Vi vil ha en mer attraktiv byutviklingstrend også der vi er fra. Representanten Henriksen sa at begrunnelsen for nullvekstmålet har endret seg. Ja, og godt er det. Jeg er glad for at vi lever i en tid og i et politisk klima hvor vi kan endre oss med kunnskapen og grunnlaget vi har. En gang i tiden bygde vi barnehageplasser fordi man trengte oppbevaring av barn. Nå trenger vi barnehageplasser for å utvikle sosiale koder og språkopplæring. Det er litt ulike årsaker fra en tid til en annen, når vi lærer bedre og mer om hvilke tiltak som fungerer, og hvordan. Før handlet det kun om utslipp, nå handler det også om plassmangel. Dette er det viktigste, og jeg håper at folk kan lytte til det: Selv om bilparken er elektrifisert, er plassmangelen fortsatt reell. Som representanten Ruth Mariann Hop fra Rogaland påpekte: Når folkemengden vokser, kan ikke alle menneskene sette seg i en bil. Det er ikke plass til det. Det skulle man tro var ganske enkelt å forstå, og jeg skulle ønske at vi kunne legge bort den type kulturkrig. Helt til slutt: Jeg er veldig glad for at det er et stort flertall for å videreutvikle byvekstavtalene, og jeg noterer meg ganske konstruktive innspill fra representanten Jørgen Kristiansen. Vi er ikke her fordi vi mener byvekstavtalene er perfekte. Vi mener prinsippet er riktig, om både nullvekstmål og at vi skal ha byvekstavtaler, og jeg håper flere regioner kan få det i framtiden, men det er helt riktig at vi også skal jobbe for å gjøre dem bedre.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat