Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 26. mai 2026

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Marius Langballe Dalin, Oda Indgaard, Ingrid Liland, Arild Hermstad, Siren Julianne Jensen, Frøya Skjold Sjursæther og Une Bastholm om å avvikle Helseplattformen og sørge for brukervennlige journalsystemer (Innst. 328 S (2025–2026), jf. Dokument 8:155 S (2025–2026))
Innlegget
Helt siden innføringen av Helseplattformen – eller faktisk kanskje før innføringen – har det vært mye diskusjon rundt den. Vi var opprinnelig skeptiske og mente at utrullingen av Helseplattformen burde stoppes den gangen, men tiden har jo gått, og noen feil og mangler er rettet, og det er prosesser i gang for fortsatt forbedring. Vi er også oppmerksomme på den sterke kritikken fra Riksrevisjonen, og det tar vi på største alvor. Det er viktig å sette alle kluter til for å gjøre systemet så godt som mulig. Som nevnt før hadde vi en muntlig høring, hvor alle fagforeningene, arbeidsgiversiden og brukerutvalgene var samstemt imot å avvikle Helseplattformen nå. Det er store kostnader ved å innføre et system, men det er også store kostnader ved opplæring og det å komme i gang ordentlig og bruke det, og det er veldig stor frustrasjon og store kostnader ved å plutselig nå kaste alt på båten og skulle finne et nytt system. Derfor støtter vi ikke at Helseplattformen skal avvikles. Vi mener at man må sørge for at det gjøres en analyse, og det er for å sørge for at man faktisk får optimalisert og gjort de forbedringene som trengs. Vi har valgt å støtte at man gjør denne begrensede analysen for å sikre det. Så har vi ikke støttet denne store, bredere samfunnsøkonomiske analysen, rett og slett fordi vi ser at det kan skape usikkerhet for de ansatte. Det er én ting vi er bekymret for i dette, og det er sikring av helsedataene våre når vi har å gjøre med et amerikansk selskap. Jeg håper at det kan være noe man ser på i dette. SV har også støttet at man skal sikre en utbedring av spesifikke utfordringer knyttet til resepter og legemiddelsamstemming i Helseplattformen, og også å tilrettelegge bedre for at fastlegene kan ta dette i bruk. Så står vi også inne i et flertallsvedtak hvor vi ber regjeringen sikre at kostnader til Helseplattformen ikke går ut over sykehusstruktur og viktig lokalsykehusfunksjoner i Helse Midt-Norge. For én ting er helt klart, og det er at innføringen av Helseplattformen har påført Helse Midt-Norge en stor ekstrakostnad som andre helseforetak ikke har fått, og det plages de av, og det kan føre til kutt i tilbud. Så det er viktig å sikre. Jeg tar opp SVs forslag.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat