Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 26. mai 2026

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kristian August Eilertsen, Julia Brännström Nordtug, Stig Atle Abrahamsen, Anne Grethe Hauan og Morten Kolbjørnsen om å sikre norsk legemiddelberedskap gjennom nasjonal produksjon og forpliktende beredskapsavtaler og Representantforslag frå stortingsrepresentantane Geir Pollestad og Kjersti Toppe om ei offensiv satsing på norsk legemiddelproduksjon og -beredskap (Innst. 317 S (2025–2026), jf. Dokument 8
Innlegget
Det er behov for å løfte helseberedskapen i Norge. Nå som vi ruster opp den militære beredskapen i stort monn, er det viktig å løfte den sivile beredskapen og i særdeleshet helseberedskapen. I dette ligger det også å sikre tilgangen til nødvendige legemidler og medisinsk utstyr. Norge er et lite land når det gjelder legemiddelproduksjon. Vi er derfor helt avhengig av gode avtaler med Norden og Europa for å sikre tilgang til kritisk viktige medisiner. SV mener imidlertid at vi kan og bør gjøre mer her hjemme. I 2020 foreslo SV å etablere et statlig selskap – StatMed – som skal sørge for nasjonal egenproduksjon av legemidler i Norge. Da fikk forslaget kun støtte fra Rødt. SV mener det er på tide å løfte dette forslaget på nytt og fremmer det igjen i dag. Vi mener vi må gjøre en innsats i Norge for å gjøre oss mindre avhengig av import og satse på mer kortreiste og offentlige løsninger for både produksjon og lagring av både medisiner og medisinsk utstyr. I særdeleshet så vi hvilken panikk som bredte seg under covid-pandemien, hvor det oppstod stor mangel på smittevernutstyr. Helsedirektoratets rapport om legemiddelproduksjon anbefalte å etablere et nasjonalt senter for farmasøytisk produksjon for å styrke legemiddelberedskapen i Norge. I denne saken ber vi i dag regjeringen rapportere årlig til Stortinget om norsk legemiddelberedskap og eventuelle mangelsituasjoner. Vi ber regjeringen jobbe aktivt for et tettere samarbeid om legemiddelberedskapen med de nordiske landene og Europa, og at Norge skal kunne bidra med produksjon av viktige legemidler i en krisesituasjon. Dette innebærer også avtaler med produsentene om å være klare til å omstille sin produksjon i en beredskapssituasjon. Vi ber om en konkret plan for legemiddelberedskapen, der økt norsk produksjonskapasitet også er tema. SV er glad for de vedtakene vi sikrer flertall for i denne saken. Vi registrerer at regjeringen løfter fram utfordringer med anskaffelsesregelverket og EØS-avtalen, men her mener vi at regjeringen må utforske alle unntaksmuligheter og strekke seg så langt det er mulig for å sikre at det norske folk kan få nødvendige medisiner i en krisesituasjon, at vi har smittevernutstyr når neste pandemi rammer oss, og at vi kan behandle og redde liv både i krig og i andre kriser.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat