Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 26. mai 2026

Kathy Lie
Kathy Lie
Sosialistisk Venstreparti·Buskerud

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Liv Gustavsen, Tom Staahle, Aina Stenersen og Anne Grethe Hauan om etablering av psykiatrisk ambulansetjeneste på det sentrale Østlandet (Innst. 315 S (2025–2026), jf. Dokument 8:180 S (2025–2026))

Innlegget

Kathy Lie (SV) [14:47:56] (ordfører for saken): Jeg vil starte med å takke forslagsstillerne for forslaget. Det foreslås at regjeringen skal sikre at det etableres psykiatrisk ambulansetjeneste for hovedstadsområdet etter modell fra ordningen i Bergen. Det foreslås også å sikre at den psykiatriske ambulansetjenesten for hovedstadsområdet bemannes med helsepersonell med særskilt kompetanse innen psykisk helse, og organisere den slik at den kan avlaste politiet i oppdrag knyttet til psykiske kriser. Man ber også Stortinget vurdere etablering av psykiatrisk ambulansetjeneste i andre større byer og tettsteder i Norge utover hovedstadsregionen, basert på erfaring fra slike ordninger. Så vil jeg takke komiteen for godt arbeid med saken. Komiteens innstilling i saken er at Stortinget ber regjeringen sikre at helseforetakene gjennomgår sine transportordninger for psykisk syke for å sikre gode og verdige transporter, bidra til riktig bruk av tvang, at bruk av politi reduseres til et minimum uten at det går ut over sikkerheten til helsepersonell, og at alle helseforetak vurderer etablering av psykisk ambulansetjeneste i større tettsteder og byer. Psykiatrisk ambulansetjeneste har vært i drift i Bergen siden 2005 og har gode skussmål. For en del år tilbake, da jeg selv jobbet i Vestre Viken helseforetak, hadde vi et forsøk med en psykiatrisk ambulansetjeneste. Jeg kan huske det som en veldig positiv erfaring, og alle var veldig fornøyd med det, både pasientene, politiet og helsepersonellet. Jeg jobbet på en intensivavdeling som hadde pasienter som noen ganger skulle tvangsinnlegges i psykiatrien. Det å bli fraktet med helsepersonell med kompetanse på psykisk helse, istedenfor politi i svarte uniformer med håndjern, gjorde en stor forskjell for mange av pasientene. Det å bli møtt med kvalifisert helsepersonell istedenfor en politiaksjon var viktig. Det er viktig at helseforetakene, de prehospitale tjenestene og psykisk helsevern kan vurdere selv om de har ressurser og om det er hensiktsmessig i sitt nedslagsfelt å etablere denne tjenesten. Det er viktig når man skal etablere et slikt tilbud, at man sikrer at man har rett kompetanse. En psykiatriambulanse bør være en større bil. Den må ha mer bemanning, og bemanningen må ha utdanning innen psykisk helsevern. Det kan være psykiatriske sykepleiere eller paramedisinere eller ambulansefagarbeidere med videreutdanning i psykisk helsevern i en prehospital kontekst. SV mener at en egen psykisk helseambulanse bør etableres der det er hensiktsmessig, men at det ikke er noe vi kan pålegge alle helseforetak å gjøre. Vi mener derfor at der hvor tjenesten mener det er hensiktsmessig, skal de selv kunne beslutte å innføre en egen ambulanse for psykiske helseoppdrag.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat