Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 26. mai 2026

Kathy Lie
Kathy Lie
Sosialistisk Venstreparti·Buskerud

SakMøte tirsdag den 26. mai 2026 kl. 12

Innlegget

Det er store variasjoner i kapasiteten til de prehospitale tjenestene rundt i landet. Det er store variasjoner i demografi og geografi. Det vil derfor være ulike vurderinger fra sted til sted av hva som er god organisering av ambulansetjenesten. Fra innspillene vi har fått, har vi merket oss at Helse sør-øst ikke anbefaler etablering av egne psykiatriambulanser på bakgrunn av de erfaringene de hadde fra det regionale prosjektet. Jeg synes dette er litt rart, for som jeg nevnte i mitt forrige innlegg, var jeg som helsepersonell i Vestre Viken HF i kontakt med vår psykiatriambulanse, og opplevde bare positive tilbakemeldinger og gode erfaringer. Mange synes det var veldig kjedelig da prosjektperioden var over og forsto ikke hvorfor det ikke ble videreført. Det er derfor viktig å gi helseforetakene en tydelig beskjed. Jeg tror alle kan være enige i at i distrikter hvor det kanskje bare er én eller to biler, vil en egen psykisk helse-ambulanse være krevende å få til, men i mer folkerike områder mener SV at en egen psykisk helse-ambulanse virkelig må vurderes seriøst. Det handler ikke bare om å hente folk hjemme eller på gaten. I mange tilfeller handler det om transport mellom ulike helsetilbud, som f.eks. en tvangsinnleggelse i psykiatrien fra intensivavdeling etter selvmordsforsøk. Det er helt klart at transport av psykisk syke pasienter er en belastning for politiet. Jeg håper virkelig helseforetakene tar dette på største alvor. I tillegg mener vi at det er av største betydning å styrke kompetansen i hele den prehospitale tjenesten, for man vet ikke alltid hva man kommer til. Man kan tro at man kommer til noen som har falt og skadet seg, eller noen som holder på å drukne, og så kan det være et mye mer sammensatt bilde, og man kan bli overrasket. Derfor er det viktig at vi ikke bare lener oss på den ene psykiatriambulansen, men at vi også sørger for at hele tjenesten får et løft med tilbud om videreutdanning og kompetanse når det gjelder psykisk helsevern. Her skjer ting veldig fort, og derfor er det en viktig bit. SV skulle gjerne hatt et enda sterkere vedtak, men vi er glad for at vi tross alt har en flertallsinnstilling som nå skal følges opp. Som sagt håper vi virkelig at denne beskjeden går tydelig til helseforetakene, og at helseforetakene virkelig går gjennom tjenestene sine og alvorlig vurderer innføring av en egen psykiatrisk ambulanse.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat