Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 26. mai 2026

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Marius Langballe Dalin, Oda Indgaard, Ingrid Liland, Arild Hermstad, Siren Julianne Jensen, Frøya Skjold Sjursæther og Une Bastholm om å avvikle Helseplattformen og sørge for brukervennlige journalsystemer (Innst. 328 S (2025–2026), jf. Dokument 8:155 S (2025–2026))
Innlegget
(ordfører for saken): Jeg vil starte med å takke komiteen for samarbeidet om saken. Det har vært gjennomført muntlig høring, der hele 18 instanser møtte til høringen. Siden det er noe sprikende syn på saken, overlater jeg til de enkelte partiene å redegjøre for sine respektive synspunkter i sine innlegg. Derfor går jeg over til å redegjøre for Fremskrittspartiets syn på denne saken. Helseplattformen har vært en skandale. Den har medført store konsekvenser for de fylkene som er berørt av innføringen. Da tenker jeg spesielt på fylkene Møre og Romsdal og Trøndelag, der helseforetaket opplever store økonomiske utfordringer som følge av denne innføringen. Det som for oss framstår som et stort paradoks, er at jo lenger unna du er Helseplattformen i det daglige, jo mer fornøyd er du med den – men jo tettere du er på den, jo mer avhengig du er av at den fungerer, jo dårligere fungerer den. Da tenker jeg spesielt på dem det er mest kritisk for, legene, som står i møte med pasienten når det betyr mest. For dem funker Helseplattformen dårligst. For oss framstår det også som at det har gått prestisje i denne saken, og at bare fordi at man har brukt mye penger hittil, og fordi man har kommet dit man har kommet nå, må man fortsette å gjøre det. Man skal altså fortsette å kaste gode penger etter dårlige, bare fordi man har kommet langt. Fremskrittspartiet er uenig i det. Vi mener at det er på tide å gjennomføre en styrt avvikling av Helseplattformen, og at vi får en planlagt overgang til andre journalsystemer som funker bedre for dem som det er mest avgjørende for. Vi merker oss også at det er store negative tilbakemeldinger på Helseplattformen fra legene. Det kom tydelig fram under høringen som komiteen gjennomførte, og det har også kommet tydelig fram i media i etterkant. I tillegg er det stor usikkerhet rundt Helseplattformen blant innbyggerne. Derfor er det nødvendig med en styrt avvikling. Det er også viktig å skjerme de berørte kommunene som etter hvert har tatt i bruk Helseplattformen, og at ikke de sitter igjen med regningen for et journalsystem som man ikke har lyktes med innføringen av, og som ikke har fungert etter hensikten. Vi mener at det er uaktuelt at man må kutte i gode, viktige pasientbehandlingstilbud i helseforetakene, og eventuelt i kommunene, som følge av de økonomiske konsekvensene innføringen av Helseplattformen har medført. Vi mener at det er stor usikkerhet knyttet til pasientsikkerheten når det gjelder Helseplattformen. Det er ikke sånn at den har blitt bedre som følge av Helseplattformen, men den er bra til tross for Helseplattformen. Legene bruker enormt mye tid på å kvalitetssikre alt det man burde kunne ha gjort på en enklere måte. Avslutningsvis vil jeg ta opp forslagene fra Fremskrittspartiet i denne saken, og jeg ser fram til en god debatt.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat