Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 26. mai 2026

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Marius Langballe Dalin, Oda Indgaard, Ingrid Liland, Arild Hermstad, Siren Julianne Jensen, Frøya Skjold Sjursæther og Une Bastholm om å avvikle Helseplattformen og sørge for brukervennlige journalsystemer (Innst. 328 S (2025–2026), jf. Dokument 8:155 S (2025–2026))
Innlegget
Med tanke på det siste innlegget som kom fra representanten fra Rødt, gjenstår det å se hva slags verdi dette vedtaket faktisk kommer til å ha, for hvis Stortinget gjør et sånt vedtak, tror jeg alle innbyggerne i Helse Midt-Norge oppfatter det som at nå sier Stortinget at det ikke skal skje kutt i Helse Midt-Norge, verken på struktur eller på viktige lokalsykehusfunksjoner som følge av kostnader som kan knyttes til Helseplattformen; det skal ikke skje. Det er det som er marsjordren fra Stortinget til regjeringen. Hvis det da likevel skjer kutt, fordi det ikke er økonomi til å drifte de tilbudene, har det vedtaket null verdi, og da er man med på å holde innbyggerne for narr. Det er derfor Fremskrittspartiet var så tydelig på hva vår tolkning av dette vedtaket er, nemlig at her må det også sørges for penger, sånn at man fyller vedtaket med reelt innhold og ikke bare med ord. Grunnen til at jeg tegnet meg, var innlegget til statsråden, for det var, for å si det på en mild måte, en ganske frimodig tolkning av innlegget jeg holdt i stad. Man prøver å insinuere at Fremskrittspartiet ikke har tillit til brukerutvalgene. Jeg sa ikke det med ett ord i mitt innlegg i stad. Det jeg sa i mitt innlegg, er at vi har vurdert innspillene fra disse brukerutvalgene – på lik linje med alle andre innspill som kom i saken. Men vi har også innhentet informasjon utover de innspillene som kommer inn gjennom Stortingets formelle kanaler. Hvis det hadde vært sånn at vi kun skulle basere oss på innspill som kom der, hadde det blitt ganske snevert. Vi har over år fått tilbakemeldinger både fra innbyggere, fra pasienter, fra folk som jobber i kommunehelsetjenesten, fra fastleger og ikke minst fra leger som jobber der det betyr mest, og er mest kritisk. Det har vi tillagt større vekt enn de skriftlige innspillene, og de innspillene som kom i forbindelse med den muntlige høringen – og det er den jobben vi gjør i hver eneste sak. Det er ikke noe nytt, det er ikke noe sjokkerende at vi vekter de ulike innspillene som kommer, på ulik måte, basert på den informasjonen vi har tilgang til. Hadde det vært sånn at vi nærmest måtte la oss diktere av kun ett enkelt innspill, hadde det blitt lite igjen å gjøre på Stortinget. Så den frimodige tolkningen fra statsrådens side oppfatter jeg mer som et retorisk slag i luften heller enn et uttrykk for realiteten i hva jeg prøvde å si i stad. Jeg registrerer også at statsråden forsøker å svare på spørsmålet mitt om hvordan han vil følge opp dette vedtaket, men også basert på innlegget som ble holdt fra partiet Rødt, legger jeg til grunn at det gjenstår å se hva som faktisk kommer ut av dette vedtaket. Det betyr at innbyggerne i Helse Midt-Norge, i Møre og Romsdal og i Trøndelag, fortsatt må leve med usikkerhet, og de må smøre seg med tålmodighet om hvorvidt deres tilbud faktisk blir videreført som en konsekvens av dette vedtaket.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat