Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 26. mai 2026

Kristian August Eilertsen
Kristian August Eilertsen
Fremskrittspartiet·Troms

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Marius Langballe Dalin, Oda Indgaard, Ingrid Liland, Arild Hermstad, Siren Julianne Jensen, Frøya Skjold Sjursæther og Une Bastholm om å avvikle Helseplattformen og sørge for brukervennlige journalsystemer (Innst. 328 S (2025–2026), jf. Dokument 8:155 S (2025–2026))

Innlegget

Representanten Vasvik fra Arbeiderpartiet gjorde et stort nummer ut av hva brukerutvalgene har kommet med av høringsinnspill, og hvordan Fremskrittspartiet har forholdt seg til de innspillene. Ja, vi har registrert de høringsinnspillene fra brukerutvalgene, men spørsmålet man kan stille seg, er: Har brukerutvalgene snakket med alle innbyggerne i Helse Midt-Norge? Har de gjennomført en meningsmåling eller en innbyggerundersøkelse som gjør at det de kommer med av innspill, er det som alle innbyggerne i Helse Midt-Norge mener? Jeg tror nemlig ikke at man har gjort det. Vi respekterer at det brukerutvalget som ble satt ned av dem som det ble satt ned av, har kommet med sin mening. Så har vi vurdert det innspillet, på lik linje med alle andre innspill, men vi kan ikke se at dette er et uttrykk for folkeviljen i Helse Midt-Norge. Derfor forbeholder Fremskrittspartiet seg retten til å kunne si seg uenig i den tilbakemeldingen, i hvert fall når vi holder det opp mot de tilbakemeldingene vi får fra andre vi prater med, og som ikke har blitt hørt av verken brukerutvalget eller andre instanser. De har prøvd å si fra, men har ikke blitt lyttet til – over år. Da tenker vi særlig på legene, men det er også mange pasienter som ikke har fått sine perspektiv med i denne uttalelsen fra brukerutvalgene. Siden jeg ikke har registrert at andre har tegnet seg på talerlisten, legger jeg til grunn at den tolkningen som jeg har gjort av det vedtaket Stortinget ligger an til å fatte, står seg, og at dette er en føring for neste års statsbudsjett, og at vi derfor vil kunne forvente at det kommer penger i statsbudsjettet som gjør at vi kan unngå at det blir gjort nedleggelser og kutt i viktige lokalsykehusfunksjoner og i sykehusstrukturen i Møre og Romsdal og i Trøndelag, og at det er et vedtak som har en reell verdi, og ikke bare er et slag luften eller noe man gjør bare for å tilfredsstille noen med å komme med et forslag som skal berge tilbudet, mens det i praksis ikke gjør det. Statsråden har jo et poeng i at det også må medfølge penge. Nå har Stortinget en bestilling om at de pengene skal komme fra regjeringen. Hvis regjeringen ikke kommer med de pengene, regner jeg med at de partiene som går inn for dette forslaget, kommer med de pengene, enten i sine alternative statsbudsjett eller i budsjettforhandlinger – hvis ikke er jo dette bare et spill for galleriet. Jeg legger til grunn at den tolkningen vi har kommet med, er gjeldende.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat