Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 26. mai 2026

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Marius Langballe Dalin, Oda Indgaard, Ingrid Liland, Arild Hermstad, Siren Julianne Jensen, Frøya Skjold Sjursæther og Une Bastholm om å avvikle Helseplattformen og sørge for brukervennlige journalsystemer (Innst. 328 S (2025–2026), jf. Dokument 8:155 S (2025–2026))
Innlegget
Jo, absolutt. De tingene som framkom i høringen, har absolutt gjort inntrykk på Fremskrittspartiet, men det som har gjort enda større inntrykk på oss, er når vi har vært ute og møtt de samme organisasjonenes representanter i Helse Midt-Norge. Jeg har sittet i møte med dem, og veldig mange av de organisasjonene sa at på grunn av den store omstillingen man har stått i, er det ikke ønskelig å sette i gang med en ny omstilling her og nå. Det skjønner jeg utrolig godt. Når du har blitt pålagt å få tredd ned over hodet på deg et nytt system som har vært så vanskelig å innføre, og som har medført så mange ulemper, skjønner jeg godt at du har blitt trøtt av det og ikke ønsker en ny runde med det. Da er det bedre å prøve å få det man har her og nå, til å funke best mulig, heller enn å komme med noe nytt. Jeg skjønner det utrolig godt. Det har vi stor respekt for fra Fremskrittspartiets side. Vi lytter til alle innspill som kommer. Det betyr ikke at vi tillegger et enkeltinnspill avgjørende vekt, men vi har andre innspill som taler imot det. Nettopp med bakgrunn i de innspillene vi har fått om at man er trøtt av de omstillingene man står i her og nå, og at man er sliten av det, har vi foreslått en styrt avvikling som vil ta tid – ikke å kaste de ansatte ut i usikkerhet og uvisse over natten, men en styrt avvikling over tid. Det er en ansvarlig tilnærming i en sånn sak. Det hensyntar alle de perspektivene som har kommet fram, både i den muntlige høringen, i de skriftlige høringsinnspillene og i de mange møtene som vi har hatt opp gjennom flere år med både ansatte, pasienter, pårørende og andre som bruker Helseplattformen. Vi har tatt med oss alle de innspillene, og det har munnet ut i de forslagene vi har fremmet. Jeg håper ikke at statsråden fortsetter å stå på denne talerstolen og så tvil om hva vi mener om Stortingets arbeidsform, de innspillene som kommer her, og hvordan vi behandler dem, for de behandler vi alle på en seriøs måte. Vi har lest gjennom og lyttet til alle. Vi har landet på den konklusjonen vi har landet på, basert på summen av alle de argumentene vi får framført, og på summen av alle de momentene vi har fått se over tid. Da håper jeg at statsråden holder seg for god til å stå her i ettertid og fortelle oss hvordan vi eventuelt behandler de ulike innspillene som kommer, og hva slags vekt vi tillegger dem. Det gjør vi selv.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat