Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 26. mai 2026

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kristian August Eilertsen, Julia Brännström Nordtug, Stig Atle Abrahamsen, Anne Grethe Hauan og Morten Kolbjørnsen om å sikre norsk legemiddelberedskap gjennom nasjonal produksjon og forpliktende beredskapsavtaler og Representantforslag frå stortingsrepresentantane Geir Pollestad og Kjersti Toppe om ei offensiv satsing på norsk legemiddelproduksjon og -beredskap (Innst. 317 S (2025–2026), jf. Dokument 8
Innlegget
Jeg registrerer at av alle de tiltakene man nevner, er det bare veikart og strategier. Det er ingen forpliktende avtaler, det er ingen beredskapsmodell. Legemiddelindustrien skriver bl.a. til Stortinget at produksjonsavtaler som beredskapsverktøy etter deres vurdering ikke er reelt utredet eller tatt i bruk, og at norske myndigheter i dag har begrenset tilgang til produksjonskapasitet når markedet settes under press. Da er spørsmålet: Gjør regjeringen noe annet enn bare å skulle samarbeide med EU? Gjør man noen egne tiltak i Norge som skal styrke den norske produksjonskapasiteten og den norske beredskapen, i tilfelle en krise eller krig?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat