Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 26. mai 2026

Liv Gustavsen
Liv Gustavsen
Fremskrittspartiet·Akershus

SakMøte tirsdag den 26. mai 2026 kl. 12

Innlegget

Jeg må si at jeg opplever statsrådens svar som altfor defensivt. Ingen har hevdet at en modell skal passe for hele Norge. Vi vet at landet vårt er geografisk forskjellig og naturligvis vil kreve ulike løsninger i ulike regioner. Nettopp derfor blir det feil når man bruker utfordringer i Nord-Norge eller Midt-Norge som argument for å stoppe utviklingen av et bedre tilbud i hovedstadsområdet. Vårt forslag handler om Oslo og Akershus, et tett befolket område med stor befolkning, høy oppdragsmengde og helt andre forutsetninger enn områder hvor man er avhengig av ambulansefly og svært lange transporter. Når psykiatrisk ambulansetjeneste fungerer godt i Bergen og Stavanger, burde spørsmålet være hvordan vi kan videreutvikle dette, ikke hvordan vi kan forklare hvorfor vi ikke skal prøve. Dette handler om noe grunnleggende: mennesker som er psykisk syke, som skal møtes av helse først. Politiet skal selvfølgelig bistå når situasjonen er farlig eller krever tvang – ingen skal bestride det – men i dag er det altfor ofte politiet som blir hovedressursen i situasjoner som først og fremst handler om sykdom. Det er verken den beste hjelpen for pasienten, for familien eller for politiet selv. Jeg reagerer også på at statsråden nærmest argumenterer med at fordi psykiatrisk ambulanse ikke kan dekke absolutt alle oppdrag, er ordningen ikke verdt å etablere. Slik bygger vi jo ikke andre tjenester i helsevesenet. Ingen forventer at én løsning skal løse alle utfordringene alene, men dersom ordningen kan bidra til færre politiutrykninger, mer verdige møter med mennesker i krise og bedre bruk av helsekompetanse i hovedstadsområdet, er det allerede et viktig steg i riktig retning. Det handler om mennesker som allerede er i en svært sårbar situasjon, og som ikke skal oppleve å bli møtt med et ordensproblem når de egentlig trenger helsehjelp. Det handler om familier og pårørende som står midt i en krise sammen med dem. Vi trenger politiet til politioppgaver, og vi trenger helsepersonell til helsehjelp. Derfor mener jeg fortsatt at det er både riktig og nødvendig å etablere psykiatrisk ambulansetjeneste i hovedstadsområdet og bruke erfaringene fra Bergen, Stavanger og Europa ellers som et grunnlag for å utvikle bedre tjenester også andre steder i landet. På vegne av alle dem som ikke orker å stå her og kjempe sin egen kamp, er jeg skuffet over at regjeringen velger den enkleste løsningen og sier nei, og at vi skal vente, for dette handler om mennesker.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat