Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 26. mai 2026

SakInnstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Marie Sneve Martinussen, Hanne Beate Stenvaag og Seher Aydar om arbeidstidsreduksjon for turnusarbeidere (Innst. 325 S (2025–2026), jf. Dokument 8:200 S (2025–2026))
Innlegget
Se for deg en kveldsvakt hvor du begynner på jobb kl. 2.30 eller 3, og hver time fram til kl. 22.30, går tempoet opp, opp, opp. Det blir flere og flere oppgaver du skal løse på kortere og kortere tid. Du må småløpe mer, og til syvende og sist, når klokken slår 22.30, skal du hjem og sove før du skal på vakt igjen kl. 7.30 neste morgen. Du ligger hjemme og forsøker å sove, men alt du tenker på, er: Rakk jeg å skrive dette? Rakk jeg å signere på medisinene? Rakk jeg å gi beskjed om a, b og c, som skulle gis videre til nattevakten? Før klokken har slått 1.30 har du kanskje sendt SMS eller ringt til avdelingen der du jobber to ganger. Av sykepleierne og helsefagarbeiderne i Norge rapporterer 24 pst. om arbeidsrelaterte søvnplager, 34 pst. jobber deltid, og 35 pst. opplever at jobbkrav forstyrrer privatlivet. Vi har altfor mange helsepersonell som vi trenger til å jobbe heltid, som allerede jobber deltid. Hvis man skal lytte til Høyre, FrP og Arbeiderpartiet i denne salen, skulle man tro at vi ikke hadde en deltidskrise i norsk helsevesen, at vi ikke hadde en restarbeidsevne hos friske kvinner som har lyst til å jobbe, men som opplever at turnusarbeid ikke går godt med livet. Vi er nødt til å ta kvinners arbeidshelse på alvor hvis vi skal unngå at flere kvinner faller fra, at de går sykmeldte, eller at de søker seg bort fra helsevesenet. Det var det som skjedde med meg og veldig mange av dem jeg kjenner som jobbet som vernepleiere, og som jobbet turnusarbeid. På et eller annet tidspunkt blir du lei av å ligge i sengen og lure på om du gjorde det du skulle gjøre, før du er nødt til å gå på jobb igjen. Det å stemme for dette forslaget i dag er det eneste riktige. Hvis vi skal klare å beholde helsepersonell i framtiden, i en tid med en aldrende befolkning, er vi nødt til å se på turnusarbeid og sammenligne det med skiftarbeid, og gjøre mer for å beholde helsepersonell, istedenfor å fortelle alle grunnene til at vi ikke kan gjøre flere tiltak. Med det tar jeg opp det forslaget SV er en del av.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat