Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 26. mai 2026

SakInnstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Endringer i folketrygdloven (delvis avvikling av stønad til enslig mor eller far) (Innst. 322 L (2025–2026), jf. Prop. 43 L (2025–2026))
Innlegget
Det er gjentatt flere ganger fra talerstolen at det å avvikle denne ordningen kanskje vil føre til at flere innvandrerkvinner kommer seg i arbeid. Som jeg var inne på i mitt innlegg, er noen av de kvinnene som har mest utbytte av dette, jo kvinner som er i sårbare livssituasjoner, som har brutt ut av vold. Siden det ble sagt at veldig mange av dem som mottar denne ytelsen, har innvandrerbakgrunn, lurer jeg på hvilke tanker statsråden gjør seg om at veldig mange av dem som bor i krisesenter i dag, også er kvinner med innvandrerbakgrunn. Betyr det at vi på et tidspunkt kommer til å legge ned krisesentertilbudene, at Arbeiderpartiet kommer til å foreslå det for å få disse kvinnene ut i arbeid, som på en måte er argumentet for å avvikle denne ordningen?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat