Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 26. mai 2026

SakInnstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Endringer i folketrygdloven og enkelte andre lover (oppfølging av Stortingets vedtak om økt fribeløp for uføre) (Innst. 306 L (2025–2026), jf. Prop. 62 L (2025–2026))
Innlegget
Marian Hussein (SV) [21:40:40] (ordfører for saken): Jeg vil starte med å takke alle i komiteen for samarbeidet. Jeg legger til grunn at alle partiene selv kommer til å ta opp sine innledende merknader. Jeg går over til å redegjøre for SVs syn. For SV handler denne saken om noe grunnleggende: retten til å delta i, retten til å bidra etter evne og retten til å kunne leve et verdig liv, også når helsen setter grenser. Altfor lenge har mange uføre opplevd et system som er for rigid og for lite tilpasset virkeligheten i folks liv. Mange ønsker å jobbe litt når de kan, mange ønsker å bruke kompetansen sin, holde kontakt med arbeidslivet og bidra i samfunnet sitt, men de er samtidig redd for å miste den økonomiske tryggheten sin. Derfor er det viktig at Stortinget følger opp med å vedta å øke fribeløpet for uføre. Det er en seier som vi har jobbet lenge for. Denne saken kommer ikke ut av ingenting. SV har over lang tid jobbet for å gjøre systemet mer rettferdig og mer forutsigbart for uføre som ønsker å prøve seg i arbeid. I 2022 fremmet SV et representantforslag om å hindre urimelige tilbakebetalingskrav for uføre som får seg en jobb. Forslaget handlet nettopp om å skape en større økonomisk trygghet for mennesker som ønsker å bidra, men som opplevde at regelverket slo hardt og uforutsigbart ut mot dem. Det var et viktig gjennomslag da Stortinget samlet seg om å be regjeringen sikre at uføre som kommer i arbeid, ikke skal få urimelige tilbakebetalingskrav. For SV har det hele tiden handlet om å senke terskelen, ikke øke presset mot folk som er syke, om å gjøre det tryggere å prøve seg i jobb og om å møte mennesker med tillit istedenfor mistillit. Det handler ikke om å presse folk i arbeid, det handler om å fjerne unødvendige barrierer for dem som både kan og ønsker å bidra med noe. Vi vet at sykdom og funksjonsnedsettelser ikke alltid er permanente lidelser og tilstander. Mange opplever svingninger i helsen. Noen kan jobbe litt i noen perioder og mindre i andre. Da må vi ha et velferdssystem som kan være fleksibelt nok til å møte mennesker der de er. SV mener det er viktig å kunne kombinere uføretrygd og arbeid, ikke fordi verdien av mennesker måles etter arbeidsevne, men fordi veldig mange selv forteller at muligheten til å delta betyr ekstremt mye både sosialt og menneskelig. Dette er en seier til alle som har kjempet.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat