Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 26. mai 2026

Marian Hussein
Marian Hussein
Sosialistisk Venstreparti·Oslo

SakInnstilling fra arbeids- og sosialkomiteen om Endringer i lov om pensjonsordning for sykepleiere (opptjening under permisjon ved mottak av pleiepenger) (Innst. 304 L (2025–2026), jf. Prop. 75 L (2025–2026))

Innlegget

Marian Hussein (SV) [22:04:08] (komiteens leder): Siden høsten 2025 har Nav lagt om praksisen for behandling av pleiepengesøknader. Dette følger av to ulike kjennelser fra Trygderetten. Den siste erkjennelsen kom 6. mars i år, en prinsipiell kjennelse om at Trygderetten ikke kan stille krav om aktiv innskriving i spesialisthelsetjenesten for rett til pleiepenger. I det halve året dette har foregått, har det skapt ekstremt mye belastning for ekstremt mange familier. Noen av de familiene har jeg snakket med. Den ene familien skriver til meg at barnet deres er 16 år og er på autismespekteret. Hen har i tillegg diagnosene depresjon og spiseforstyrrelser og får behandling i BUP. Etter mange år med kun sporadisk skolegang har hen endelig – med tett foreldreoppfølging og omfattende tilrettelegging – klart å komme i gang med videregående opplæring på en spesialavdeling. For første gang siden barnetrinnet har hen hatt mer skolenærvær enn skolefravær. Dette er ikke tilfeldig. Det fungerer fordi far, med støtte i pleiepenger, kunne være der for barnet gjennom skoledagen slik den faktisk arter seg, og kunne gripe inn og kjøre barnet til og fra skolen for at barnet kunne gjennomføre skoledagene. For mange familier som er avhengige av pleiepenger, er dette hverdagen. En hverdag med skjørhet, med veldig mange overganger og med behov for trygghet og forutsigbarhet. Samtidig har de samme familiene opplevd uforutsigbarhet og vanskeligheter med å fokusere på eget arbeidsliv når barnet deres har krevd mye. Det å hegne om pleiepengeordningen og skape en trygghet for disse familiene dreier seg ikke bare om paragrafer og forslag i denne salen. Det dreier seg om barn som for første gang på tiår klarer å gjennomføre et skoleår uten mye fravær. Det er en investering vi må se som en investering – og ikke skape mer utrygghet. Jeg håper dette forslaget etter hvert også gir flertall i Stortinget.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat